رشد کودک در هفتهٔ چهارم ماه ششم تولد

رشد کودک در هفتهٔ چهارم ماه ششم تولد

پنج ماهگی کودک شما رو به اتمام است و او به زودی شش ماهه خواهد شد. لازم است بدانید که مثل ماه‌ها و هفته‌های قبل همچنان کودکان مراحل رشدشان را با سرعت خاص خود طی می‌کنند و نمودارهای رشد کودک تنها یک آمار و میانگین کلی از رشد به شما ارائه می‌دهد. اما اگر حس می‌کنید فرزند شما دچار تأخیر در یکی از موارد رشدش است که به نظر شما نگران‌کننده می‌آید بهتر است این موضوع را به پزشکش اطلاع بدهید. در این مطلب می‌توانید با هفتهٔ چهارم زندگی یک کودک در ششمین ماه تولدش آشنا شوید.

بررسی و کاوش با دست‌ها

وقتی کودک شما به شش ماهگی برسد، معمولاً کنترل دست او برای بردن یک شیء کوچک به سمت خودش به اندازهٔ کافی رشد کرده است. هرچند گاهی اوقات این اتفاق بیشتر از شش ماهگی‌اش طول می‌کشد. همچنین ممکن است نتواند آن شیء را بردارد اما می‌تواند آن را به سمت خودش بکشد.

شما می‌توانید برای تمرین این مهارت به کودک خود کمک کنید. مثلاً یک اسباب‌بازی را در محدودهٔ دسترس او قرار دهید و منتظر بمانید که آن را به خود نزدیک کند. تا یک ماه دیگر یا کمی بیشتر، کودکتان یاد می‌گیرد که اسباب‌بازی‌های بزرگ‌تر را بردارد و شروع به تمرین انتقال اشیا از یک دست به دست دیگرش می‌کند.

با دادن یک جغجغه یا اسباب‌بازی کوچک به کودک بگذارید تا او این مهارت را تمرین کند و سپس به او کمک کنید آن را در دست دیگرش قرار دهد. بعد آن را به دست قبلی برگردانید و به همین ترتیب حرکت را تکرار کنید. وقتی کودک انتقال اشیا از یک دست به دست دیگر را یاد می‌گیرد، یک دنیای جدید کشف می‌کند، زیرا او اکنون دو دست برای بازی و سرگرمی دارد.

گفت‌وگو و همهمهٔ کودکی

حالا کودک همه چیز را تقریباً به خوبی شما می‌بیند و می‌شنود. مهارت‌های ارتباطی او نیز به سرعت در حال رشد است و شما این را در سروصداها، کلمات نامفهوم و تغییرات تن صدایش می‌بینید. اصوات کودک می‌تواند نگرش یا واکنش‌های او مثل شادی، اشتیاق یا حتی رضایت از حل یک مشکل را نشان دهد.

در این سن، حدود نیمی از کودکان کلمات نامفهومی را با تکرار چندبارهٔ یک هجا تولید می‌کنند، مثل «با»، «دا»، «ما» یا ترکیبات حروف صدادار و بی‌صدا. برخی از آنها حتی یک یا دو هجای دیگر را اضافه می‌کنند و اصوات پیچیده‌تری می‌سازند.

شما می‌توانید با تکرار هر چیزی که کودک می‌گوید او را تشویق و این کار را به یک بازی تبدیل کنید. مثلاً شما بگویید: «گوسفند می‌گه بععع» یا «بز می‌گه مععع» یا وقتی صدایی را از او می‌شنوید که نمی‌توانید شناسایی کنید، فقط با شوق و ذوق پاسخی شبیه به این بدهید: «بله، این یه ماشینه! ببین چقدر براقه!» یا چیزی شبیه به اینها و حتماً لازم نیست جوابی که می‌دهید یا مکالمه‌ای که خواهید داشت کاملاً مرتبط به هم باشد. خواهید دید کودکتان چقدر خوشحال می‌شود که شما گفت‌وگو را ادامه می‌دهید.

کودک همچنین ذوق‌زده شما خواهد شد اگر طوری به او گوش کنید که انگار هر چیزی را که می‌گوید می‌فهمید و آن را خیلی خیلی جالب می‌یابید. سعی کنید یک گفت‌وگوی واقعی را شبیه‌سازی کنید، یعنی وقتی او صحبت می‌کند گوش کنید، سپس یک سؤال از او بپرسید و منتظر پاسخش بمانید و واکنش‌هایش را ببینید؛ لذت ببرید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط