رشد کودک در هفتهٔ سوم ماه چهارم تولد

رشد کودک در هفتهٔ سوم ماه چهارم تولد

کودکان شیرخواران ویژگی‌هایی منحصربه‌فرد برای خودشان دارند و مراحل رشد را با سرعت مخصوص به خود طی می‌کنند و نمودار رشد کودک فقط نشان‌دهندهٔ پتانسیل کودکان است که اگر اکنون این پتانسیل تحقق نیافته است، به زودی به وقوع می‌پیوندد. برخی از کودکان نیز به زمان بیشتری برای رسیدن به نقاط عطف رشد نیاز دارند. در هر صورت بهتر است نگرانی‌های احتمالی خود در این زمینه را با پزشک کودکتان در میان بگذارید. در این مطلب می‌توانید با هفتهٔ سوم از چهارمین ماه زندگی کودکان شیرخوار آشنا شوید.

چرت زدن

کودک شما احتمالاً حالا به طور معمول دو چرت روزانه دارد. همچنین در حدود سه تا چهار ماهگی الگوی خواب کودک ممکن است بالاخره مشخص شود. بسیاری از کودکان چهار ماهه در طول شب برای یک دورهٔ شش ساعته می‌خوابند، هرچند برخی دیگر هنوز هم گاهی برای یک وعده شیر خوردن از خواب بیدار می‌شوند. اما برای برخی از آنها تا شش ماهگی طول می‌کشد تا تمام طول شب را بخوابند.

تعامل و برقراری ارتباط با دیگران

کودک شما شروع به استنباط و نتیجه‌گیری در مورد جهان اطراف خود کرده است. او همه چیز حتی بازتاب خود در آینه را با کنجکاوی نگاه می‌کند. شما می‌توانید یک آینهٔ نشکن روبه‌رویش بگذارید یا وقتی در مقابل آینه آماده می‌شوید او را کنار خودتان بگذارید. کودک متوجه نخواهد شد آنچه در آینه می‌بیند تصویر خودش است و فهم این موضوع معمولاً در سال دوم زندگی کودکان اتفاق می‌افتد اما این مهم نیست، چون فرزند شما دوست دارد به انعکاس خود یا هر کس دیگری خیره شود.

او کم‌کم تحرک و تعامل بیشتری حتی با دیگران پیدا می‌کند. مثلاً ممکن است مکیدن انگشت شست یا شیشه‌شیر خود را متوقف کند تا به صدای شما گوش کند. با درآوردن صداهای بچگانه و با توضیح دادن کارهای عادی و روزمرهٔ خود به او، شما نه تنها با کودکتان ارتباط برقرار می‌کنید، بلکه او را تشویق می‌کنید که احساسات خود را بیان کند، پس منتظر پاسخ‌هایش باشید. به عنوان مثال برای پاسخ به شما لبخند می‌زند، آه می‌کشد و غان و غون می‌کند.

همچنین حالا که خندیدن را یاد گرفته است، گذراندن وقت با او سرگرم‌کننده‌تر خواهد شد. پس به عنوان مثال وقتی با دوستان یا اطرافیانتان هستید، او را نزدیک خود نگه دارید تا بتواند غنای تعاملات و ارتباطات انسانی را ببیند و بشنود. او از تماشای رفتار دیگر کودکان و حیوانات خانگی نیز لذت می‌برد، اما مواظب و مراقب باشید، زیرا نه او و نه آنها هنوز قواعد تعامل ایمن و بی‌خطر با کودک شما را نمی‌دانند.

توانایی گرفتن اشیا

هر چیزی که در دسترس یک کودک سه ماهه قرار می‌گیرد برای او یک وسیلهٔ بازی است. در حینی که کودک در مهارت‌ گرفتن اشیا تسلط پیدا می‌کند، به او چیزهای جالبی برای در دست گرفتن بدهید، مثلاً یک جغجغهٔ سبک که گرفتن آن آسان است، چیزی شبیه یک حلقهٔ پلاستیکی که با هر دو دست نگه دارد، اسباب‌بازی‌های فشاردادنی یا حیوانات عروسکی نرم موارد مناسبی است.

کودک شما برای مدتی یک دستش را ترجیح می‌دهد و از آن بیشتر استفاده خواهد کرد و سپس به دیگری علاقه‌مند می‌شود، اما تا حدود دو یا سه سالگی نمی‌توانید بفهمید که کودکتان چپ‌دست یا راست‌دست است.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط