رشد کودک در هفتهٔ دوم ماه سوم تولد

رشد کودک در هفتهٔ دوم ماه سوم تولد

هر کودکی مراحل رشد خود را با سرعت مخصوص به خودش می‌گذراند و جدول‌های راهنمای رشد فقط نشان می‌دهد که کودک شما چه پتانسیلی دارد که اگر اکنون این پتانسیل هنوز تحقق نیافته است، به زودی اتفاق می‌افتد. همچنین اگر کودکتان زودتر از موعد به دنیا آمده نیز لازم است بدانید که به زمان بیشتری برای رسیدن به معیارهای تکاملی و رشد نیاز دارد. اما در هر صورت بهتر است موارد نگران‌کننده در رابطه با رشد کودک را با پزشک در میان بگذارید. در این مطلب می‌توانید با رشد کودک در هفتهٔ دوم از ماه سوم تولد او آشنا شوید.

ترشح زیاد بزاق

غدد بزاقی نوزاد از زمانی که در رحم شما بود فعال بودند، اما اکنون ممکن است متوجه شوید که آب دهان کودک سرازیر می‌شود. او همچنین همه چیز را در دهان خود می‌گذارد، اما این به معنای آن نیست که شروع به دندان درآوردن کرده است، زیرا دندان درآوردن احتمالاً و حداقل تا دو ماه دیگر اتفاق نمی‌افتد. بیشتر کودکان اولین دندان خود را بین چهار و هفت ماهگی درمی‌آورند اما این اتفاق می‌تواند تا ۱۳ ماهگی هم به تأخیر بیفتد. اگر کودک شما رشد سریعی دارد، ممکن است اولین جوانهٔ سفید دندان او را که معمولاً یکی از دو دندان وسطِ پایین است در سه ماهگی ببینید.

این افزایش حجم بزاق معمولاً تا وقتی کودکتان یک سال و نیمه شود ادامه خواهد داشت. بسیاری از والدین از این به بعد یک پیشبند را به طور دائمی به کودک خود می‌بندند تا بزاق او را بگیرد. فقط به یاد داشته باشید که موقع خوابیدن کودک آن را باز کنید تا از فشرده شدن و احتمال خفگی پیشگیری شود. مزیت بزاق شیرخواران این است که بزاق آنها این توانایی را دارد که اسباب‌بازی‌ها و اشیای دیگر را با پروتئین‌های پیشگیری‌کننده از بیماری بپوشاند و این یک حسن است، زیرا او به کشف و بررسی هر چیزی که می‌تواند در دست بگیرد با به دهان بردن آن ادامه خواهد داد.

خواب‌های طولانی‌تر

اگر کودکتان در طول شب پنج یا شش ساعت متوالی می‌خوابد، شما از معدود والدین خوش‌شانس هستید. بیشتر کودکان ۱۰ هفته‌ای هنوز در طول شب بیدار می‌شوند، اما حتی آنهایی که در این سن تمام شب را نمی‌خوابند هم دوره‌های خواب و بیداری طولانی‌تری دارند. کودک شما احتمالاً دو تا چهار دوره خواب طولانی دارد و در ۲۴ ساعت مجموعاً ۱۰ ساعت را بیدار خواهد بود.

این را نیز بدانید که کودکتان شب‌زنده‌دار باشد یا سحرخیز، دوره‌های خواب او طولانی باشد یا کوتاه، در هر صورت الگوی خواب او احتمالاً در تمام دوران کودکی ثابت خواهد ماند.

شروع مهارت غلت زدن

در این سن کودک شروع به یادگیری غلت زدن کرده است. او احتمالاً قادر به غلتیدن از پهلو به پشت و بالعکس است. اما غلت خوردن کامل تا چند ماه دیگر اتفاق نمی‌افتد، زیرا آن حرکت نیازمند عضلات قوی‌تر گردن و دست است.

با افزایش تحرک کودک لازم است هنگام عوض کردن پوشکش یک دست خود را روی او نگه دارید و یادتان باشد حالا که کودک کمی توان حرکتی پیدا کرده است، هرگز او را بدون مراقبت روی تخت یا هر سطح بلند دیگری ترک نکنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط