انواع صندلی ماشین کودک

انواع صندلی ماشین کودک

نشاندن کودکان روی صندلی خود ماشین کار خطرناکی است و شما برای گذاشتن نوزادان در خودرو حتماً به یک صندلی ماشین نیاز دارید. بر اساس آمار مجود، نگهداری نادرست کودکان در خودرو، صدمات جبران‌ناپذیری برای کودکان زیر ۹ سال به‌ وجود آمده ‌است. بنابراین ‌برای نگهداری ایمن کودکان در خودرو بهتر است از صندلی ماشین مناسب سن او استفاده کنید. همچنین توصیه می‌شود حتی اگر ماشین ندارید هم برای رفت‌وآمد با وسایل نقلیۀ دیگران، از یک صندلی ماشین کودک برای فرزندتان استفاده کنید. در این مقاله می‌توانید با انواع صندلی ماشین کودک آشنا شوید.

دسته‌بندی بر اساس مدل صندلی

صندلی‌های ماشین موجود ممکن است به شیوه‌های مختلفی دسته‌بندی شود. یکی از این دسته‌بندی‌ها که بیشتر به کارتان می‌آید و رایج‌تر هم هست، دسته‌بندی بر اساس طراحی و مدل صندلی است که به سه شکل تقسیم می‌شود:

صندلی ماشین مخصوص نوزاد یا کریر

این صندلی ماشین قابل حمل که به اسم کریر شناخته می‌شود، امروزه عموماً در سیسمونی‌ها همراه با کالسکه به چشم می‌خورد. کریر فقط رو به تکیه‌گاه صندلی خودرو نصب می‌شود و برای کودکان زیر ۱۰ کیلوگرم ایمن‌ترین وسیله برای حمل است، اما این محدودیت برای برخی از صندلی‌ها معمولاً تا وزن ۱۳ یا حتی ۱۶ کیلوگرم یا تا قد ۸۸ سانتی‌متر هم برای کودکان قابل استفاده است، هرچند گفته می‌شود کریر تا یک یا دو سالگی کودک مناسب است اما متخصصان توصیه می‌کنند برای ایمنی بیشتر، تا زمانی‌ که قد و وزن کودکتان هنوز در محدودۀ جای‌گیری در کریر است، درون خودرو از آن برای کودک استفاده کنید. یادتان باشد کریر را با کریکات نوزاد اشتباه نگیرید. کریکات فقط یک ساک معمولی برای حمل نوزاد است.

صندلی ماشین قابل تبدیل یا قابل تنظیم

عملکرد این صندلی تبدیل‌پذیر به دو صورت است. حالتی برای قرار گرفتن نوزاد و شیرخوار که صندلی رو به تکیه‌گاه صندلی خودرو، یعنی رو به عقب نصب می‌شود و حالتی که صندلی رو به جلو قرار می‌گیرد و مناسب کودکان بزرگ‌تر است. معمولاً کودک می‌تواند حداکثر تا زمانی که به وزن ۱۸ کیلوگرم برسد، از حالت رو به عقب و تا وزن ۳۱ کیلوگرمی از حالت دوم استفاده کند. برای ایمنی بیشتر بهتر است تا جای ممکن کودک را به حالت رو به عقب در این صندلی‌ها قرار دهید. صندلی‌های قابل تبدیل در ماشین ثابت می‌شود و قابل حمل نیستند. پس اگر از آن برای نوزادتان استفاده می‌کنید، به خاطر داشته باشید وقتی می‌خواهید کودک خود را از ماشین بیرون بیاورید، باید اول او را از صندلی خارج کنید.

صندلی‌های بوستر یا حامی

صندلی بوستر به نام‌های زیادی مثل صندلی بالابر ثابت‌شونده با کمربند ایمنی، صندلی تقویت‌کنندۀ کمربند یا حامی نیز شناخته می‌شود. این صندلی‌ها مخصوص بچه‌هایی است که حداقل چهار ساله هستند و وزن آنها حداقل ۱۸ کیلوگرم است. بوستر در واقع نشیمن‌گاهی برای کودک است که به والدین اجازه می‌دهد با نشاندن کودک روی آن، از کمربند خودرو برای فرزندشان استفاده کنند. این صندلی کمک می‌کند که کودک به طرز صحیح روی صندلی بنشیند یعنی در حالت نشسته، پاهایش از صندلی آویزان باشد، به تکیه‌گاه تکیه دهد و کمربند از وسط سینه و شانه‌هایش عبور کند. اگر کمربند روی گردن یا صورت کودک قرار گیرد ممکن است برای او خطرساز باشد. این نشیمن‌گاه معمولاً بعد از صندلی قابل تبدیل و تا ۱۳ سالگی کودک یا زمانی‌که قدشان به ۱۴۴ سانتی‌متر برسد استفاده می‌شود.

دسته‌بندی بر اساس گروه سنی

صندلی‌های ماشین را علاوه بر نوع طراحی ساخت، می‌توان بر اساس گروه سنی بچه‌ها نیز به ترتیب زیر دسته‌بندی کرد:

گروه صفر و مثبت صفر: این دسته همان گروهی است که کریرها را در خود جای می‌دهد. گروه صفر معمولاً برای کودکان از زمان تولدشان تا وزن ۱۰ کیلوگرم مورد استفاده است. اما گروه + صفر برای کودکان تا زمانی که به وزن ۱۳ کیلوگرم برسند هم مناسب است.

گروه یک: صندلی‌های این گروه برای کودکانی با وزن ۹ تا ۱۸ کیلوگرم و سن ۹ ماه تا چهار سال مناسب است.

گروه دو: این صندلی‌ها برای کودکانی با وزن ۱۵ تا ۲۵ کیلوگرم مناسب است.

گروه سه: این صندلی‌ها برای کودکانی با وزن ۲۵ تا ۳۶ کیلوگرم مناسب است.

صندلی ماشین کودک دست دوم

به‌طورکلی، بهتر است صندلی‌های ماشین کودک دست دوم را نخرید و تنها در صورتی به خرید یک صندلی ماشین دست‌ دوم فکر کنید که از سوابق آن خبر دارید و افرادی را که از آن استفاده کرده‌اند می‌شناسید. همچنین اگر حتماً قصد خرید یک صندلی دست دوم را دارید، بهتر است در این مورد تحقیق کنید و اطلاعات کاملی در مورد خرید یک صندلی ماشین کودک دست دوم داشته باشید تا فقط هزینهٔ اضافی پرداخت نکرده باشید. برای خرید صندلی ماشین کودک دست دوم بخوانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط