آیا پدرها هم می‌توانند اندوه مادرانه را تجربه کنند؟

آیا پدرها هم می‌توانند اندوه مادرانه را تجربه کنند؟

پدرها هم بعد از تولد همسرانشان مستعد داشتن احساسات و عواطفی مشابه مادران هستند. سال‌ها قبل، مؤسسهٔ ملی سلامت کودکان و توسعهٔ انسانی اعلام کرد که ۶۲ درصد از پدرها در طول چهار ماه اول پس از تولد کودکشان، در بازه‌ای احساس غم و اندوه داشتند. این یکی از دلایلی است که ما می‌دانیم اندوه مادرانه منحصراً به علت تغییرات هورمونی ایجاد نمی‌شود. در این مطلب می‌توانید با دلایل اندوه پدران و درمان آن بعد از تولد نوزاد آشنا شوید.

دلایل افسردگی پدرها بعد از تولد نوزاد

عوامل زیادی در این احساسات نقش دارند. شایع‌ترین آنها عبارت است از ترس از پدر شدن یا نگرانی‌هایی مرتبط با مسئولیت‌های جدید، از دست رفتن آزادی شخصی، نگرانی‌های مالی یا اضطراب به خاطر هزینه‌های اضافی و نگرانی دربارهٔ اینکه درآمد فعلی پاسخگو خواهد بود یا خیر و اضطرابات مربوط به نقش جدید مثل پرسیدن این سؤال‌ها از خود که «آیا پدر خوبی خواهم بود؟ آیا من شبیه پدرم، پدری خواهم کرد؟»

آنچه اضطراب را تشدید می‌کند این است که مردان تشویق می‌شوند ترس‌هایشان را به زبان نیاورند. برعکس، اغلب به آنها گفته می‌شود «همه چیز را مثل یک مرد تحمل کن و با آن روبه‌رو شو»، که متأسفانه، ساکت ماندن دربارهٔ احساساتتان در واقع می‌تواند اضطراب را افزایش دهد. مردان باید تشویق شوند که با همسرشان یا یک متخصص دربارهٔ چیزهایی که نگرا‌نشان کرده است صحبت کنند. با بیان اضطرابات، احتمال بیشتری هست که تازه‌پدرها درکی روشن‌تر از وضعیت داشته باشند و حمایتی که نیاز دارند را دریافت کنند.

اما گاهی، برخی مردان دچار درجه‌ای از افسردگی‌ می‌شوند که فراتر از چیزی است که ما آن را «اندوه» یا نگرانی‌های معمول می‌نامیم. در واقع، پژوهشی که در سال ۲۰۰۶ انجام شد حاکی از آن بود که ۱۰ درصد از تازه‌پدرها در مقایسه با ۱۴ درصد از تازه‌مادرها، علائمی از افسردگی پس از زایمان متوسط تا شدید را نشان می‌دهند.

درمان افسردگی پس از زایمان پدران

افسردگی بالینی باید جدی گرفته شود و بسیار قابل درمان است. ‌پدری که دچار افسردگی است معمولاً احساس خستگی شدید و نگرانی می‌کند، به مسائل مالی مشغولیت ذهنی پیدا می‌کند، از خانواده کناره می‌گیرد، تحریک‌پذیر است، خیلی کم یا خیلی زیاد می‌خوابد، یا خیلی عصبانی می‌شود. اگر هر کدام از این علائم بیشتر از چند هفته دوام داشته باشد، شخص باید از یک روان‌درمانگر یا روان‌شناس کمک بگیرد.

مردانی که افسرده هستند ممکن است به راه‌حل‌های کوتاه‌مدت رو بیاورند و این راه‌حل‌ها اگر از کنترل خارج شوند می‌توانند به مشکلات بلندمدت تبدیل شوند. برای مثال، برخی مردان خود را غرق کار می‌کنند، ‌ساعات کارشان را زیاد می‌کنند و زمان کمی برای استراحت باقی می‌گذارند. دیگران ممکن است برای گریز ذهنی یا آرام شدن به الکل یا دیگر مواد مخدر پناه ببرند.

همانند تازه‌مادرها، تازه‌پدرها هم به پشتیبانی، تشویق، قوت قلب و جای امنی برای تخلیهٔ نگرانی‌هایشان نیاز دارند. پس دربارهٔ تغییراتی که در زندگی‌تان رخ داده با همسرتان صحبت کنید. از همدیگر حمایت کنید. به خاطر داشته باشید که پدرها هم در طول این دورهٔ گذار به محبت ملایم و توام با عشق نیاز دارند، فقط آنها مهارت زیادی در درخواست آن ندارند.

در مورد غرایز پدرانه بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط