چطور از آثار هنری و کاردستی‌های بچه‌ها نگهداری کنید

چطور از آثار هنری و کاردستی‌های بچه‌ها نگهداری کنید

هنرمندان تازه‌کار با داشتن انواع مواد و وسایل کار هنری شکوفا می‌شوند و به چشمۀ خلاقیت خود سوخت می‌رسانند. یک روز، خلاقیت آنها حول محور نوار چسب می‌چرخد، روز بعد ماژیک‌ها دوست‌داشتنی هستند. تنها مشکل این است که همۀ این لوازم و مواد باید به گونه‌ای ذخیره و منظم شوند که دسترسی آسان به بیشتر وسایل و نظافت آسان را نیز ممکن سازد. در این مطلب با راه‌حل‌هایی که می‌توانند به خودی خود پروژه‌های کاردستی باشند آشنا شوید.

قفسه‌بندی کنید

با نوعی قفسه‌بندی شروع کنید. مثلاً یک کمد دیواری قدیمی را بردارید، یک قفسۀ کتاب کم‌ارتفاع یا حتی یک سری قفسۀ پلاستیکی ارزان‌قیمت که به راحتی تمیز می‌شوند و به دیوار اتاق بازی متصل می‌شوند انتخاب کنید. قفسه‌های باز به شما و فرزندتان اجازه می‌دهد که در یک نگاه ببینید هر چیزی کجاست و به راحتی آن را بردارید و دوباره سر جایش بگذارید.

به هر چیز خانۀ مخصوصش را بدهید

انواعی از سطل‌های پلاستیکی رنگی و سبک را برای گذاشتن در قفسه‌ها بخرید. این پولی که هزینه می‌شود ارزشش را دارد، زیرا این سطل‌ها لوازم را به طور مرتب در خودش جای می‌دهد و از بی‌نظمی و به هم ریختگی در قفسه‌ها جلوگیری می‌کنند. پیشنهادهای دیگر برای ظروف ذخیره‌سازی شامل جعبۀ کلاه، جعبه‌های مقوایی عکس و فیلم، سبد حصیری و جعبۀ کفش است.

برای هر خانه اسم بگذارید

جلوی هر سطل یک کارت بچسبانید که تصویری از آنچه را که داخلش است نشان دهد، به طوری که حتی یک کودک پیش‌دبستانی نیز بتواند ببیند که هر چیز در کجا قرار می‌گیرد. اگر نقاشی شما خوب نیست، تصاویر بریده‌شده از مجلات یا عکس آن آیتم می‌تواند کارتان را راه بیندازد. افزودن کلمۀ مرتبط به برچسب تصویری نیز ضرری ندارد، چون این کلمات به زودی برای کودک دبستانی شما آشنا به نظر خواهند رسید.

آنها را به شکل ایمن نگهداری کنید

وسایل ایمن برای کودکان که اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرد، مثل خاک رس، مدادشمعی، ماژیک‌های قابل پاک شدن و مقواها را در دسترس و در پایین‌ترین قفسه‌ها نگهداری کنید. مطمئناً اگر شما تنها کسی باشید که به این وسایل هنری دسترسی داشته باشد، همه چیز مرتب‌تر خواهد بود، اما چرا باید فرزندتان یا خودتان را بی‌دلیل دلسرد کنید؟ علاوه بر این، شما می‌خواهید هم بازی مستقل و هم پاکسازی و جمع کردن مستقل را تشویق کنید.

قفسه‌های بالاتر را برای وسایلی که ممکن است در دستان یک کودک سه ساله خطرناک باشد، مانند قیچی‌های نوک‌تیز، چسب‌های مایع یا وسایلی که پتانسیل خرابکاری زیادی دارند نگه دارید. برای صرفه‌جویی در فضا و از دسترس دور کردن این مواد جعبه‌های دارای درپوش را امتحان کنید تا هم فضای بیشتری ایجاد کنید و هم این وسایل را خارج از دید نگه دارید، چون دور از چشم، یعنی دور از ذهن! هیچ چیز سنگینی را در قفسه‌های بالا قرار ندهید، زیرا آنها ممکن است سقوط کممد و به فرزندتان آسیب برسانند.

از آشپزخانه استفاده کنید

اگر فضای ذخیره‌سازی محدودی دارید، یک کابینت آشپزخانه یا چند کشو را برای اختصاص به لوازم هنری خالی کنید. حتی اگر لوازم بیشتری در اتاق بازی داشته باشید، باز هم این کار فکر خوبی است. کودکان پیش‌دبستانی دوست دارند جایی باشند که شما هستید، بنابراین مدادشمعی و کاغذ در آشپزخانه به کارتان می‌آید. جداکنندۀ کشو، که می‌توانید خودتان تهیه کنید یا از فروشگاه بخرید، مواد و وسایل را به شکل منظم از هم جدا می‌کند. گزینه‌های دیگر نیز دراور مقوایی که در یک کمد قرار می‌دهید یا قفسه‌های سیمی با کشوهای پلاستیکی است.

پشت درها را از قلم نیندازید

یک پشت‌دری پارچه‌ای یا جاجورابی که شما و فرزندتان می‌توانید با ماژیک پارچه تزئینش کنید، راهی ساده برای نمایش و نگهداری لوازم و مواد هنری است، یعنی جایی برای موادی در اندازه‌های کوچک‌تر درست کنید که در غیر این صورت ممکن است زیر پا بیفتند. از نیمی از جیب‌ها برای مواد کلاژ مانند چسب‌های رنگی، پرها، اشکال بریده‌شده، کارت پستال‌، چوب بستنی و توپک کاموایی استفاده کنید. بچه‌ها در این سن دوست دارند وسایل را به هم بچسبانند و با بافت‌های مختلف کار کنند. وسایلی که بالقوه ریسک خفگی دارند مانند مهره‌ها و دکمه‌ها را دور از دسترس قرار دهید. از نیمی دیگر از جیب‌ها برای لوازم جورواجور استفاده کنید، مثل قیچی، برس، نوار چسب رنگی و شفاف و پانچ یا سوراخ‌کن.

قبل از آویزان کردن پشت‌دری، جلوی هر جیب قسمت کلاژ را با چسباندن نمونه‌ای از محتویات داخلی روی قسمت بیرونی آن تزئین و برچسب‌گذاری کنید. اگر از چسب تفنگی استفاده می‌کنید، بچه‌های کوچک را دور از آن نگه دارید. چسب بلافاصله خشک می‌شود، اما در چند ثانیۀ اول به شدت داغ است. برای جیب‌های بخش جورواجور، می‌توانید با پارچه، حروف اول چیزی را که در هر جعبه قرار می‌گیرد بسازید و به آن جیب بچسبانید یا بدوزید. مثلاً «ق» برای قیچی‌ها و «ب» برای برس‌ها. این نگهدارندۀ لوازم هنری را در نزدیکی محل کار هنری کودک خود قرار دهید. می‌توانید از قلاب استفاده کنید یا حلقه‌ای از ریسمان، روبان یا بند کفش را از سه یا چهار سوراخ بالای آن رد کنید و سپس آنها را از قلاب‌های نصب تابلو آویزان کنید. بالاترین جیب پشت‌دری باید آن‌قدر پایین باشد که کودک بتواند به آن برسد.

در مورد آموزش موسیقی به بچه‌ها بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط