هشت سال و هشت ماه: دخترها و پسرها

کودک شما حالا هشت سال و هشت ماهه است. در این مطلب با بخشی از زندگی یک کودک هشت سال مثل موضوع دختر و پسرها آشنا شوید.

پسرها و دخترها

دخترها در این سن به طور فزاینده‌ای ترجیح می‌دهند با دخترها بازی کنند و پسرها با پسرها. دانشمندان علوم اجتماعی از علت دقیق آن مطمئن نیستند، اما این امر تا حدودی به سبک بازی مشترک مربوط می‌شود. به عبارت دیگر، بیشتر پسرها اغلب بازی‌های فعال‌تر و رقابتی‌تر و بیشتر دخترها بازی کم‌تحرک و با همکاری بیشتر را ترجیح می‌دهند، اگرچه اینها فقط تعمیم‌هایی کلی است.

اما گرچه بازی با بچه‌های هم‌جنس گرایشی واضح در این سن است، اما مطمئناً برای همه‌ٔ بچه‌ها این‌طور نیست. بچه‌های همسایه و هم‌تیمی‌های جنس مخالف ممکن است به دلیل راحتی و عادت همچنان بخواهند با هم بازی کنند یا به این دلیل که از مصاحبت یکدیگر لذت می‌برند.

اما بچه‌ای که یک همبازی جنس مخالف را ترجیح می‌دهد ممکن است وقتی همهٔ همسالانش درگیر فعالیت‌های گروه‌های هم‌جنس می‌شوند دچار مشکل شود و برای انجام همان کار تحت فشار قرار گیرد. به عنوان مثال، ممکن است آن دو دوست به عنوان «دوست‌پسر و دوست‌دختر» مسخره شوند، آن هم وقتی هیچ چیز رمانتیکی در دوستی آنها وجود ندارد یا ممکن است پسرها برچسب «مثل دخترها» و «سوسول» بخورند و دخترها برچسب «پسرونه» و «مثل پسرها».

این بی‌رحمی آشکار نسبت به کسانی که هم‌رنگ جماعت نیستند ناشی از تمایل فزاینده‌ٔ بچه‌ها در این سن به هم‌رنگی و تطابق با همسالان است. این تمایل در نزدیکی سن ۹ تا ۱۱ سالگی، یعنی در اوج بلوغ افزایش می‌یابد.

فرزندتان را تشویق کنید فقط به دلیل تأیید نشدن از سوی بچه‌های دیگر، دوست خوب خود را رها نکند. خوشبختانه، بسیاری از بچه‌ها در این سن هنوز از تفکیک جنسیتی بی‌خبرند. این موضوعی است که با توجه به جامعه و حلقه‌ٔ اجتماعی خاص شما می‌تواند کم و بیش آشکار باشد.

در مورد هویت جنسیتی کودکان بیشتر بدانید.

نکتهٔ والدین: کلوپ شام

با تشکیل یک «کلوپ شام» کار آشپزی خود را سبک کنید. اگر چند نفر از افراد فامیل یا دوستان شما در نزدیکی یکدیگر زندگی می‌کنید، ببینید برخی از آنها علاقه‌مند به تشکیل تعاونی شام هستند یا نه. در این تعاونی، اعضا به نوبت مقادیر زیادی غذا می‌پزند و وعده‌های غذایی را به اعضا تحویل می‌دهند.

اگرچه روز نوبت شما مستلزم خرد کردن و جوشاندن خیلی بیشتری است، اما به‌طورکلی این برنامه مسئولیت هفتگی شما در تهیهٔ غذا را کاهش می‌دهد، غذای گرم در بیشتر شب‌های هفته را تضمین می‌کند و احتمالاً شام را جذاب‌تر می‌کند. همچنین این کار نکاتی دربارهٔ همکاری و مهارت‌های اجتماعی زیادی را به کودکتان یاد می‌دهد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط