هشت سال و پنج ماه: زمان خوردن میان‌وعده‌ها

این هفته که تمام شود، کودک شما هم هشت سال و شش ماهش کامل خواهد شد. در این مطلب با بخشی از نکات زندگی یک کودک هشت سال و نیمه آشنا شوید.

زمان میان‌وعده

متخصصان تغذیه معمولاً طرفدار میان‌وعده دادن به دانش‌آموزان اوایل دوران ابتدایی هستند. شکم‌های کوچک، روزهای فعال و در بعضی از کودکان، سوخت و ساز سریع می‌تواند بچه‌ها را گرسنه کند. اگر از این برنامهٔ هوشمندانه برای میان‌وعده‌ها پیروی کنید، کودکی با اضافه وزن نخواهید داشت:

  • خوردن مقادیر کم در دفعات بیشتر باعث افزایش تمرکز می‌شود و در واقع به کاهش پرخوری کمک می‌کند، زیرا کودک در ساعت غذا خوردن بیش از حد گرسنه نیست.
  • به جای این که به کودک خود اجازه دهید هنگام بازی هر وقت خواست چیزی بخورد، میان‌وعده‌ها را در زمان‌های منظم به او بدهید.
  • میان‌وعده‌ها را به جای جلوی تلویزیون و زمان تماشای آن، سر میز غذا سرو کنید.
  • درست زمان‌بندی کنید و کمی قبل از وعده‌ٔ غذایی میان‌وعده ندهید. اگر کودک شما خیلی گرسنه است و نمی‌تواند صبر کند، شاید زمان صرف غذا خیلی دیر است، یا شاید کمی زودتر به میان‌وعده‌ای سبک احتیاج داشته باشد.
  • گزینه‌های خوب و مفید از میان‌وعده‌های سبک و مغذی سرو کنید. میوه‌ با ماست، سبزیجات خام و سس‌های خانگی، کیک و کلوچه‌های خانگی، مخلوط غلات، کشمش و آجیل نمونه‌های خوبی هستند.
  • در مصرف شیرینی‌ها و غذاهای سرخ‌‌شده گشاده‌دستی نکنید.
  • مایعات سالم را انتخاب کنید. آب یا آب‌میوه‌ٔ طبیعی، خانگی و رقیق‌شده انتخاب بهتری از نوشیدنی‌های شیرین است که باعث می‌شود کودک بیشتر هوس کربوهیدرات و شیرینی کند.
  • از نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل آیس‌‌تی، نوشابه، آیس‌کافی و نوشیدنی‌های انرژی‌زا پرهیز کنید، زیرا کافئین محرکی است که در مقادیر زیاد باعث اختلال در تمرکز و خواب می‌شود و ادرار را افزایش می‌دهد. هرچند مقادیر کم ممکن است مشکل زیادی نداشته باشد اما شناخت سطح حساسیت فردی یک بچهٔ کوچک به کافئین دشوار است.

همچنین مسواک زدن و مراقبت از دندان‌های کودکتان را فراموش نکنید.

نکتهٔ والدین: جلسات اولیا و مربیان

الان دیگر روال کار جلسات اولیا و مربیان را می‌دانید. معلم شروع به توصیف ویژگی‌های خارق‌العادهٔ کودک شما می‌کند و به دنبالش رفتار یا موضوعی را که ممکن است نیاز به بهبود داشته باشد ذکر می‌کند، سپس از شما می‌پرسد که آیا سؤالی دارید یا نه. اما از یک قسمت مهم این جلسات غافل نشوید، یعنی صحبت کردن با کودک پیش از جلسه برای این که بفهمید که او نگرانی یا سؤالی دارد یا نه. گاهی اوقات بچه‌ها با رو در رو شدن با معلمشان راحت نیستند و ممکن است به شما نیز چیری نگویند، مگر اینکه خودتان بپرسید. پس حتماً از او سؤال کنید که آیا پیامی برای انتقال به معلم یا معلم‌هایش دارد یا نه.

برخی از مدارس در تلاش برای بهبود ارتباط، بچه‌ها را در این جلسات شرکت می‌دهند. اما در حالت ایده‌آل باید جلسه‌ای یک به یک، بین شما و معلم، یعنی بدون حضور کودک نیز وجود داشته باشد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط