هشت سال و پنج ماه: درک بیماری

کودک شما در هفته‌های پایانی ماه ششم از هشت سالگی‌اش قرار دارد و همچنان هشت سال و پنج ماهه است. در این مطلب با بخشی از نکات زندگی یک کودک هشت سال و پنج ماهه آشنا شوید.

درک کودک از بیماری

بچه‌ٔ شما درک خوبی از آنچه در خانه می‌گذرد دارد و می‌تواند متوجه جو و حال و هوای احساسی آن بشود. پس وقتی عزیزی به شدت بیمار می‌شود، معمولاً بهتر است آن را از فرزندتان پنهان نکنید، بلکه کلماتی در سطح درک او برای توضیح آن انتخاب کنید، مثلاً: «قلب پدربزرگ بیماره».

به کودک خود اطمینان دهید که فرد بیمار پزشکان خوبی دارد که تلاش می‌کنند حالش را بهتر کنند و شما یا سایر اقوام نیز از او مراقبت می‌کنید. اما اگر دورنمای بیماری نامشخص است، پایانی باز برای سرنوشت بگذارید و مثلاً بگویید: «اون ممکنه بهتر نشه، اما با وجود این همه کمک ما امیدواریم. داروهاش باعث می‌شه حالش بهتر باشه.»

در مورد یک بیماری مزمن یا وضعیت پزشکی ادامه‌دار احتمالاً باید با فرزندتان بیش از یک گفت‌وگو داشته باشید. وقتی سؤالی مطرح می‌شود، فقط به اندازه‌ای اطلاعات بدهید که او را قانع کند. از توضیحات طولانی در مورد فیزیولوژی بیماری یا درمان‌هایی که در حال استفاده هستند نیز صرف‌نظر کنید.

بچه‌ها معمولاً ابراز خلاقیت را روش تخلیه‌ٔ مناسبی برای اضطراب می‌دانند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که کودک شما این امکان را دارد که نقاشی بکشد، یا با لگو چیزی بسازد یا از هر وسیله‌ٔ خلاقانه‌ای که به آن علاقه دارد استفاده کند. کیت پزشکی اسباب‌بازی نوع دیگری از بازی وانمودی است که به کودک کمک می‌کند تا نگرانی‌هایش را رفع و رجوع کند و به شما نیز در مورد این که او چه فکر می‌کند و چه احساسی دارد، اطلاعاتی خواهد داد.

در مورد توضیح موضوعات سخت به کودکان بیشتر بدانید.

نکتهٔ والدین: امکانات جدید

تماشای تلاش کودک برای چیزهایی که خودتان هرگز امتحان نکرده‌اید، مثل اسکیت‌سواری یا نواختن ویولن و یادگیری مهارت‌های جدیدی که شما هیچ وقت نداشته‌اید، می‌تواند فوق‌العاده باشد. این علامت دیگری است که نشان می‌دهد او فردی مجزا و منحصر به فرد و انسانی جدا از شماست.

گاهی اوقات این شکاف جدید بین والدین و کودک باعث می‌شود والدین احساس ناامنی یا نوعی شرمندگی کنند. تلاش‌های او را تحسین کنید و در این مورد که خودتان یک اسکیت‌باز حرفه‌ای نیستید سخت نگیرید. شما استعدادهای دیگری دارید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط