هشت سال و چهار ماه: پایان ناله‌ها

با تمام شدن این هفته، هشت سال و چهار ماهگی کودکتان هم پر می‌شود و از هفتهٔ دیگر او یک کودک هشت سال و پنج ماهه است. در این مطلب با بخشی از زندگی و رفتار یک کودک هشت سال و چهار ماهه آشنا خواهید شد.

پایان ناله‌ها

نالیدن شبیه اضطرابی است که به زور از یک لولهٔ کوچک عبور داده می‌شود و بیشتر بچه‌های خردسال ناله می‌کنند، زیرا صبر و حوصله ندارند و متوجه می‌شوند که صدا و لحن خاص ناله و زاری والدین را به اندازه‌ٔ کافی تحریک می‌کند تا به آنها توجه کنند.

اما بچه‌های بزرگ‌تر فقط گاهی اوقات این رفتار را از کودک کوچک‌تری که در دنیای اطرافشان حضور دارد تقلید می‌کنند یا وقتی بیمار یا کج‌خلق هستند به این عادت دچار می‌شوند، بعد می‌بینند که تأثیرگذار است و به آن ادامه می‌دهند.

برای جلوگیری از ناله‌های نامشخص و بدون دلیل واضحی از سوی کودکان ابتدا سعی کنید بفهمید محرک آن چیست. آیا فرزند شما فقط در شرایط خاصی مثل کسل شدن و بی‌حوصلگی غر می‌زند؟ دلیل را که پیدا کردید بلافاصله تسلیم نشوید و اجازه هم ندهید که ادامه یابد. مثلاً توضیح دهید: «من این صدای نالیدن رو دوست ندارم. و فقط در صورت استفاده از صدای معمولیت می‌تونم گوش کنم و بفهمم که چی می‌گی.»

اگر ناله کردن ادامه داشت، درباره‌ٔ یک پیامد مشخص هشدار دهید. به عنوان مثال، او باید روی یک صندلی در یک جای آرام، غیر از اتاقش بنشیند و تا زمانی که بتواند با صدای مناسب صحبت کند آنجا بماند. اگر گهگاهی تسلیم ناله کردن مداوم فرزندتان شوید، احتمالاً آن صدای گوشخراش بیشتر از آنچه دوست دارید باقی می‌ماند.

در مورد ناله‌های کودکان بیشتر بدانید.

نکتهٔ والدین: بگومگوی خواهر برادری

اگرچه فرزند شما توانایی فزاینده‌ای برای دیدن چیزها از دیدگاه دیگران دارد، اما این بلوغ دیدگاه معمولاً هنوز شامل حال خواهر و برادرش نمی‌شود. اگر چنین می‌شد، شاید چیزی به نام رقابت خواهر و برادرها که در واقع بخشی طبیعی و قابل پیش‌بینی از زندگی خانوادگی است هم وجود نداشت.

وقتی مسئله‌ٔ درک نیازها و احساسات خواهر و برادرها در میان است، انتظار کمی «خشم کور» را داشته باشید. خواهر و برادرها بگومگو می‌کنند و گرچه می‌توانید راه‌هایی برای جلوگیری از دعوا پیدا و دعواها را خفیف‌تر کنید، اما قادر به حذف کامل آنها نخواهید بود. پس صبورو منطقی باشید وبه دنبال راهکارهای مناسب‌تر باشید.

مطلب راهکارهای حل ناسازگاری کودک بزرگ‌تر و کودک کوچک‌تر را بخوانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط