هشت سال و سه ماه: پیشگیری از لوس شدن

کودکتان همچنان هشت سال و سه ماه دارد. در این مطلب با بخشی از زندگی و تربیت یک کودک هشت ساله آشنا شوید.

پرهیز از لوس کردن

بسیاری از کارشناسان معتقدند که بچه‌ها وقتی چیزها را راحت به دست می‌آورند، لوس و تشویق می‌شوند که آن چیزها را مسلم و حق بدیهی خود بدانند. راه‌هایی برای جلوگیری از این اتفاق وجودر دارد که برخی از آنها به شکل زیر است:

بگذارید تلاش کند: اجازه دهید فرزندتان برای یک امتیاز یا دارایی جدید تلاش کند و شما را به ضرورت آن قانع کند. این به او کمک می‌کند تا پیشنهاد به دست آوردن از طریق انجام کارهای خانه، تلاش کردن و رفتار خوب را درک کند، نه این که چیزها را «فقط به این خاطر که می‌خواهد» به دست بیاورد.

پاداش دادن درست را در نظر بگیرید: یک سیستم پاداش‌دهی به رفتار خوب ایجاد کنید و بگذارید چیزی مثل خرید یک دوچرخه را ذره‌ذره به دست بیاورد.

مراقب هدایا باشید: مراقب باشید که عادت به دست آوردن جدیدترین چیز از یک مجموعه را تغذیه و تشویق نکنید. اگر فرزند شما ۱۰حیوان عروسکی دارد، یازدهمین عروسک را به این خاطر که مجموعه را کامل می‌کند، به طور خودکار نخرید. این را هم یادمان باشد عروسک یازدهم فقط تا زمانی که شماره‌ٔ ۱۲ ظاهر شود، عروسک محبوب او خواهد بود.

به دادن پول توجیبی فکر کنید: اگر دادن پول توجیبی یا به عبارت ساده‌تری مبلغ هفتگی یا ماهانه‌ٔ کمی را که فرزندتان می‌تواند به دلخواه خودش خرج کند شروع نکرده‌اید، آن را در نظر بگیرید. این روشی عالی برای یادگیری قیمت چیزها، نحوه‌ٔ بودجه‌بندی و مزایای پس‌انداز کردن است.

نکتهٔ والدین: انگیزهٔ خلاقیت

هنگامی که کودک شما درگیر یک کار خلاقانه است، خواه نقاشی باشد یا ساختن چیزی با لگوها، یا خط‌خطی با گچ پیاده‌رو، سعی کنید به جای نگرانی در مورد به هم ریختگی و بی‌نظمی ناشی از آن، فرایند این تلاش را جشن بگیرید. هیچ چیز مثل پنج دقیقه یک بار تشر زدن برای مرتب کردن، انگیزه‌ٔ خلاقیت را سرکوب نمی‌کند.

همچنین از اظهار نظر انتقادی درباره‌ٔ کاری که در حال انجامش است خودداری کنید. این دیدگاه و نقطه‌نظر کودک شماست؛ هیچ «درست» یا «غلطی» وجود ندارد، حتی اگر خطوطش کج و معوج یا رنگ‌ها غیرمعمول باشد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط