هفت سال و دو ماه: تشویق کنجکاوی

کودک هفت سال و دو ماههٔ شما روز به روز کنجکاوتر می‌شود. در این مطلب با برخی از روزهای زندگی یک کودک هفت سال و دو ماهه آشنا شوید.

تشویق کنجکاوی

«چی می‌شه اگه...؟» سؤال محبوب اغلب دانش‌آموزان کلاس دوم است. «چی می‌شه اگه جاده تو پیچ بعدی تموم بشه؟»، «چی می‌شه اگه این توپ رو بالای اون درخت بندازم؟»، «چی می‌شه اگه تگرگ رو تو فریزر نگه داریم؟»

برای این همه کنجکاوی دلیلی وجود دارد. فرزند شما حالا آگاه است که شرایط و وضعیت‌ها می‌توانند تغییر کنند. به نوعی، او فرضیه‌های علمی ارائه می‌دهد و احتمالات قابل قبول و شدنی را کشف می‌کند.

علم برای بچه‌های این سن سرگرم‌کننده است. دانش‌آموزان کلاس دوم عاشق انجام آزمایشات، مشاهده کردن و ثبت یافته‌های خود هستند. معلمان به آنها کمک می‌کنند تا این کار را در مدرسه انجام دهند، اما شما می‌توانید پروژه‌های علمی ساده‌ای را نیز در خانه برگزار کنید.

گام‌های ماه، یعنی حالت‌های مختلف دیده شدن بخش روشن ماه از زمین را روی نمودار به مدت یک ماه دنبال و ثبت کنید. چه اتفاقی می‌افتد؟ یک لیوان آب‌میوه را در فریزر بگذارید و مدت زمان انجماد آن را دنبال کنید، سپس ادامه دهید تا ببینید چه مدت طول می‌کشد تا ذوب شود؟

با استفاده از کتاب‌های کتابخانه به علایق فرزند خود سوخت برسانید. این کتاب‌ها ممکن است بالاتر از سطح فهم او به نظر برسند، اما اگر آنها را با هم بخوانید، او می‌تواند درک خود را از مفاهیم علمی مورد علاقه‌اش مانند زمین‌شناسی، دایناسورها و فضا گسترش دهد. پاسخ سؤالاتی را که نمی‌دانید در اینترنت جست‌وجو و بررسی کنید ببینید زمان بازدید مکان‌های جادویی‌ای مثل موزه‌‌های شهرتان چه وقتی است و نان علایق کودکتان را وقتی تنور هنوز داغ است بچسبانید.

نکتهٔ والدین: بیرون صبحانه خوردن

آیا شب‌ها غالباً در خانه‌ٔ شما هم با شتاب و عجله می‌گذرند؟ یکی از راه‌های برقراری و حفظ ارتباط با فرزندتان این است که او را گهگاهی برای صرف صبحانه بیرون ببرید. او از این توجه شما لذت می‌برد و هر دویتان روز خود را به شکلی ویژه شروع می‌کنید. امتحان کنید!

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط