هفت سال و ۱۱ ماه: مقابله با تعلل

کودکتان هفت سال و ۱۱ ماه دارد. در این مطلب با برخی از نکات زندگی یک کودک هفت سال و ۱۱ ماهه آشنا خواهید شد.

مقابله با تعلل

اگرچه بچه‌های این سن می‌توانند در مورد پوشیدن لباس، کفش و برداشتن کاپشن خود مسئولیت بیشتری به عهده بگیرند، اما بسیاری از آنها به طور جدی تعلل‌کار و کنددست هستند. بعضی از بچه‌ها ذاتاً آهسته و متین هستند و بعضی دیگر به راحتی حواسشان پرت می‌شود. برخی هم با تغییر خوب کنار نمی‌آیند یا به راحتی انتقال نمی‌یابند. این نکات را برای سرعت بخشیدن به کوچولوی تعلل‌گر خود امتحان کنید:

  • هشدارهای قبلی زیادی بدهید. هنگام تغییر بین بازی و سایر کارها، هشداری از پنج یا ۱۰ دقیقه قبل می‌تواند تفاوت زیادی ایجاد کند.
  • بازی را قطع نکنید، مگر اینکه واقعاً مجبور باشید. اگر کسی در یک نقطه‌ٔ حساس از بازی ویدیویی‌تان از شما بخواهد آشغال‌ها را بیرون ببرید، شما نیز ممکن است لفتش بدهید.
  • یک برنامهٔ هفتگی یا روزانه حول زمان‌های مشکل‌ساز ایجاد کنید تا فرزندتان بداند چه کاری باید در چه زمانی انجام شود. بچه‌ها به انتظارات روشن خوب پاسخ می‌دهند.
  • چستی و چالاکی را ستایش کنید و برای تأخیر کردن مزمن عواقبی تحمیل کنید.
  • به کودک خود لقب‌هایی مثل «فس‌فسو»، «لاک‌پشت» و «حلزون» ندهید. برچسب‌ها می‌توانند آسیب‌زننده باشند یا می‌توانند رفتارها را شکل دهند، یعنی او ممکن است تلاش کند این صفت برچسبی و حرف شما را ثابت کند!
  • مراقب لحن صدای خود باشید. برخی از بچه‌ها به محض اینکه لحن التماس‌آمیز شما در جملهٔ «دیرمون شد!» را می‌شنوند، با خود می‌گویند: «من عجله نمی‌کنم. این واقعاً توجهش رو جلب می‌کنه».
  • برای کودک خود ساعت مچی و ساعت رومیزی زنگ‌دار بخرید.

نکتهٔ والدین: یک خانوادهٔ هماهنگ

یکی از راه‌های هماهنگ نگه داشتن کل خانواده این است که برنامه‌ٔ همه‌ٔ اعضای خانواده‌تان را روی یک تقویم دیواری بزرگ یا یک تقویم رومیزی که برای همه قابل دیدن است بنویسید. به هر یک از اعضا رنگ ماژیک متفاوتی اختصاص دهید تا همه بتوانند با یک نگاه ببینند چه چیزی برنامه‌ریزی شده است.

در مورد تربیت کودکان بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط