شش سال و هفت ماه: محدودیت‌ زمان نمایشگرها

شش سال و شش ماهگی فرزندتان هم پر شد و او حالا یک کودک شش سال و هفت ماهه است. در این مطلب با موضوعاتی مثل محدودیت زمان نمایشگرها برای کودکان و ۶ سال و ۶ ماهه‌ی شما:

محدودیت‌ زمان نمایشگرها

بسیاری از خانواده‌ها ناگهان متوجه می‌شوند که زندگی‌شان تحت تأثیر شیفتگی فرزندشان به بازی‌های رایانه‌ای معلق و اصطلاحاً پادرهوا می‌شود. ممکن است ببینید که رفتار فرزندتان ناخوشایند شده، چون دائماً در حال کشمکش با شما برای گرفتن زمان بیشتر کار با نمایشگرهاست، از وظایف و کارهای دیگرش غافل می‌شود و از چیزی جز بازی صحبت نمی‌کند.

این را بدانید که تمرکز کردن و به عبارتی گیر دادن به چیزها برای بچه‌های این سن طبیعی است و مشغولیت ذهنی آنها معمولاً عمر کوتاهی دارد. با این وجود بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند اعتیادآور باشند، بنابراین در مورد محدودیت‌های زمانی بازی سر حرفتان بمانید و از مصالحه امتناع کنید. توضیح دهید این وظیفه‌ٔ شماست که از سالم بودن او اطمینان حاصل کنید، حتی اگر او فکر کند که شما بی‌انصاف یا اعصاب‌خردکن هستید. زمان طولاتی پای رایانه بودن کودکان،‌ به اندازه‌ٔ هر شب شکلات خوردن به جای شام برای او مضر است!

همچنین کشف این موضوع که چرا او این‌قدر مجذوب بازی‌های رایانه‌ای شده، ممکن است کمک کند. آیا او دوست دارد خود را در یک دنیای خیالی غرق کند یا درگیر رقابت آن می‌شود؟ یا بازی و گیمی را دوست دارد، چون دوستانش هم آن را بازی می‌کنند؟ وقتی دلیل را کشف کردید، ممکن است بتوانید او را به کارهای سودمندتری با بازدهٔ مشابهی هدایت کنید، مانند انجام بازی‌های تخته‌ای، شطرنج و تخته نرد با شما یا خواندن کتاب‌های علمی تخیلی با هم.

در مورد زمان نمایشگر برای بچه‌ها کامل و دقیق بدانید.

نکتهٔ والدین: مهارت خواندن نقشه

آیا می‌خواهید به کودک خود کمک کنید تا راهش را در دنیا پیدا کند؟ پس برای او سیستم جی‌پی‌اس نخرید و خواندن یک نقشهٔ واقعی را به او بیاموزید. بچه‌ها در شش سالگی باید بتواند نقشهٔ ‌‌مسیرهای ساده را دنبال کنند، به ویژه نقشه‌هایی که از تصاویر اشیا برای نشان دادن راه استفاده می‌کنند.

این مهارت جدید را با عشق فرزند به بازی شکار گنج همراه کنید تا فعالیت کاملاً مفرحی داشته باشید. دفعه‌ٔ بعد که در محله قدم می‌زنید، یک نقشه‌ٔ ساده بکشید. جاده‌ها و نشانه‌ها را در طول مسیر علامت‌گذاری کنید. در حینی که فرزندتان راه خود را پیدا می‌کند، چیزهای زیادی در مورد چپ و راست، خواندن نام خیابان‌ها و تخمین مسافت یاد خواهد گرفت. داشتن مقصدی جذاب در پایان مسیر نیز کمک می‌کند؛ مثلاً شاید مقصد نهایی شما یک بستنی‌‌فروشی یا خانه‌ٔ دوست صمیمی‌اش باشد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط