شش سال و شش ماه: خطر غریبه‌ها

کودک شما حالا شش سال و شش ماه دارد و در این مطلب با خطر غریبه‌ها برای کودکان و راهکارهایی برای حفظ امنیت با وجود سروصدای کودکان هنگام رانندگی شما آشنا خواهید شد.

خطر غریبه‌ها

استقلال رو به رشد، معصومیت طبیعی، نداشتن قوه‌ٔ‌ قضاوت و نبود کنترل تکانه می‌تواند فرزند شما را در موقعیت‌های خطرناک قرار دهد. سن شش سالگی زمان مناسبی برای تأکید روی پیام‌ها و توصیه‌های مربوط به خطر غریبه‌ها و حفظ امنیت است.

اما چگونه می‌توانید این درس‌ها را بدون ترساندن فرزندتان به او منتقل کنید؟ کارشناسان توصیه می‌کنند قوانین ساده‌ای ارائه دهید. مثلاً بگویید: «در رو باز نکن، مگر اینکه بدونی کی پشت دره»، «با کسی که نمی‌شناسی جایی نرو»، «غریبه‌هایی که به کمک احتیاج دارن، باید از آدم‌بزرگ‌های دیگه کمک بگیرن نه از بچه‌ها، حتی اگه برای پیدا کردن توله سگشون باشه». این قوانین برای بچه‌های شش ساله به راحتی قابل درک است. آنها چیزی شبیه پوشیدن کلاه ایمنی قبل از دوچرخه‌سواری یا شام خوردن قبل از گرفتن دسر هستند.

بازی وانمودی و نقش بازی کردن هم به تثبیت قوانین امنیتی در ذهن بچه‌ها کمک می‌کنند. اگر وقتی او همراه یک بزرگسال مورد اعتماد نیست کسی به او آب‌نبات پیشنهاد کند یا از او برای پیدا کردن سگ گمشده‌اش درخواست کمک کند، چه خواهد کرد؟ از او بخواهید دویدن، «نه» گفتن با فریاد و بلند گفتن «من این شخص رو نمی‌شناسم» یا «این پدر من نیست» را تمرین کند. به فرزندتان بیاموزید که در چنین شرایطی فریاد زدن و جلب توجه دیگران کار درستی است. همچنین به او بگویید اگر در فروشگاه از هم جدا شدید، پیش یک کارمند فروشگاه که با برچسبی روی لباسش مشخص شده است برود.

مطلب معرفی غریبه‌ها به کودکان را ببینید.

نکتهٔ والدین: قیل و قال هنگام رانندگی

با وجود گروهی پر قیل و قال از بچه‌ها در صندلی عقب ماشین، رانندگی برایتان سخت است؟ به جای جیغ زدن و تهدید کردن، به فرزندتان بگویید قضیه چیست. به لحنی طبیعی و خونسرد بگویید چنین رفتاری چه تأثیری دارد، انتظارات شما چیست و چه عواقبی در انتظارش است.

به عنوان مثال: «رانندگی این‌طوری برای من مشکله. اگر نتونی آروم بشی، باید توقف کنیم تا تو بتونی دوباره آروم بشی و در نتیجه به خونهٔ دوستت دیر می‌رسیم».

در مورد تربیت کودکان بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط