شش سال و چهار ماه: بازی با هم

این هفته آخرین هفته از شش سال و چهار ماهگی کودک شماست و با شروع هفتهٔ دیگر او شش سال و پنج ماهه خواهد بود. در این مطلب با بخشی از زندگی یک کودک شش ساله مثل چگونگی بازی کردن والدین با کودکان و آموزش معنویت به کودکان آشنا خواهید شد.

بازی با هم

بازی کردن والدین با بچه‌ها کاربرد مضاعفی دارند. برای مثال، پخش آهنگ‌های مورد علاقه و رقص در حینی که کارهای خانه را با هم انجام می‌دهید، دو چیز را به انجام می‌رساند؛ یکی سوزاندن انرژی و دیگری انجام کارهای خانه. یکی از پیشنهادهای زیر را برای کمک به رشد بدن و ذهن بچه‌ها امتحان کنید:

  • در محله یک مسابقه‌ٔ منظم بدمینتون با حضور والدین و بچه‌ها ترتیب دهید. بچه‌ها عاشق معاشرت با بزرگ‌ترها هستند و این بازی‌ها مهارت‌های اجتماعی، بازی جوانمردانه، رعایت قوانین، صحبت مؤدبانه با بزرگ‌ترها را تشویق می‌کند.
  • با کشیدن نقشه‌ٔ مسیر خانه تا استخر یا پارک که می‌توانید در آن پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری کنید، مهارت‌های نقشه‌خوانی را تشویق کنید.
  • یک مسیر بامانع ایجاد کنید و سپس بچه‌ی خود را هدایت کنید. مثلاً بگویید: «از بالا برو، از زیرش رد شو، بپر، چهار دست و پا برو.» این چالش به هماهنگی حرکتی، دنبال کردن دستورالعمل‌ها و رشد زبانی کمک می‌کند.
  • جست‌وجوی گنج در خانه یا حیاط را بازی کنید. بچه‌ها می‌توانند به نوشتن یا خواندن سرنخ‌های محل گنج کمک کنند. هرچه مسیرتان پرپیچ‌و‌خم‌تر باشد، ورزش بیشتری انجام خواهد شد.
  • سعی کنید از ساعت جلو بزنید. این مورد با هر فعالیتی سازگار است. بچه‌ها عاشق مسابقه هستند و حاضرند کاری را بارها و بارها انجام دهند و ضربان قلب خود را بالا می‌برند تا ببینند آیا می‌توانند تایم خود را بهتر کنند.

مطالب بازی با کودکان را ببینید.

نکتهٔ والدین: آموزش معنویت

مطالعات نشان داده است که معنویت نقش عمده‌ای در خوشبختی بچه‌ها دارد. اعتقادات شما هرچه باشند، اگر زودتر شروع به آموزش یا تعریف آنها کنید، کمک می‌کنند تا فرزندتان حسی از امنیت و یک کد اخلاقی برای دنبال کردن در حین رشد و نمو خود داشته باشد.

برای آموزش معنویت به کودکتان، مطلب مادرشو در رابطه با معنویت و کودکان را ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط