شش سال و ۱۱ ماه: یادگیری ساعت

کودک شش سال و ۱۱ ماههٔ شما در حال گذر از شش سالگی و رسیدن به هفت سالگی خودش است. در این مطلب با بخشی از زندگی یک کودک شش سال و ۱۱ ماهه آشنا خواهید شد.

یادگیری ساعت

بچه‌ها بالاخره خواندن ساعت را یاد می‌‌گیرند اما نکاتی برای آموزش ساعت به کودکان شش ساله شامل موارد زیر است:

از کودک خود بخواهید نشانگرهای دقیقه‌ را بشمارد تا نشان دهید که واقعاً ۶۰ دقیقه در هر ساعت وجود دارد. از آنجا که بیشتر بچه‌های شش ساله می‌توانند تا ۲۰۰ بشمارند، باید بتوانند این کار را انجام دهند. همچنین بیشتر بچه‌ها می‌فهمند که نیمی از یک چیز یعنی چه. برای نشان دادن آن به صورت عملی می‌توانید یک سیب یا پیتزا را از وسط برش بزنید. سپس به آنها نشان دهید که نیمی از ۶۰ برابر با ۳۰ است و سی دقیقه نیم ساعت است.

توضیح عقربه‌های دقیقه‌شمار و ساعت‌شمار می‌تواند مشکل باشد، زیرا برعکس به نظر می‌رسند، یعنی عقربه‌ٔ دقیقه‌شمار بزرگ‌تر از عقربه‌ٔ ساعت‌شمار است. شما می‌توانید به بچه‌ها بگویید که «دقیقه» کلمه‌ٔ طولانی‌تری در مقایسه با ساعت است و برای همین عقربه‌ٔ دقیقه‌شمار بزرگ‌تر است.

بعد از اینکه فرزندتان این مفهوم را درک کرد، او را به تمرین مشغول کنید. مثلاً بپرسید چه ساعتی به رختخواب می‌رود و از او بخواهید ساعت را روی آن زمان قرار دهد. کی صبحانه می‌خورد؟ ساعت ارزان‌قیمتی بخرید که به او اجازه می‌دهد این دانش تازه‌اش را به کار گیرد.

برای حرکت از اصول پایه‌ٔ خواندن ساعت به قسمت‌های پیشرفته‌تر نیز باید تا زمانی که کودک شما بتواند پنج تا پنج تا بشمارد، یعنی ۱۵،۱۰،۵ و بداند که یک چهارم به چه معناست، صبر کنید.

در مورد آموزش ریاضی به کودک بدانید.

نکتهٔ والدین: ورزش و بازی

بچه‌های شش ساله عاشق یادگیری ترفندهای جدید و نمایش آنها هستند. آنها مجذوب پشتک زدن، بالانس زدن و جدیدترین حرکات رقص هستند. طناب‌بازی می‌تواند برای آنها به یک علاقهٔ خاص تبدیل شود.

این شاهکارهای فیزیکی در حال حاضر سرگرم‌کننده‌تر هستند، زیرا شش ساله‌ها برای انجام آنها هماهنگی حرکتی و رشد عضلانی کافی دارند. از ماجراجویی‌هایشان حمایت کنید و از ایمن ماندن آنها اطمینان حاصل کنید، چون قوه‌ٔ قضاوت آنها تا مدتی بعد به سطح توانایی‌های فیزیکی‌شان نمی‌رسد.

در مورد آمادگی جسمانی کودک شش تا ۱۲ سال بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط