شش سال و ۱۱ ماه: حریم خصوصی کودک

کودک شما حالا شش سال و ۱۱ ماهه است و هر روز که می‌‌گذرد به روز تولد هفت سالگی‌اش نزدیک‌‌تر می‌‌شود. در این مطلب با بخشی از زندگی یک کودک شش سال و ۱۱ ماهه آشنا شوید.

حریم خصوصی

در سن شش و هفت سالگی کودکان، احساس حجب و حیا شروع به شکل‌گیری می‌کند. بچه‌ٔ شما ممکن است ناگهان اصرار کند که به تنهایی لباس بپوشد یا حمام کند یا دیگر در دستشویی را کاملاً باز نگذارد. اما این حس تازه‌ٔ حریم خصوصی از کجا پیدا شده؟

مقداری از آن ناشی از یک خودآگاهی جدید است و همچنین این حس که دیگران احساساتی متفاوت از احساسات او دارند. هویت جنسیتی کودک شما نیز در حال رشد است و آگاهانه یا ناخودآگاه از والد هم‌جنس خود تقلید می‌کند. او همچنین ممکن است متوجه سرنخ‌های رفتاری در خانه شود. به عنوان مثال، آیا افراد معمولاً در خانه برهنه راه می‌روند یا خیر؟

این حس حریم خصوصی ممکن است بیاید و برود، یعنی یک دقیقه او می‌خواهد کاملاً به تنهایی لباس بپوشد و لحظه‌ای بعد برهنه از زیر دوش بیرون بدود. همچنین هنوز همه‌ٔ بچه‌ها وارد این مرحله نشده‌اند. برای مثال، بعضی از پسرهای شش ساله ممکن است در مکان‌های عمومی ناحیهٔ تناسلی خود را بدون این که خودشان متوجه شوند، نوازش کنند.

آزرم و حیا مفهومی نسبی است. در مورد این موضوع که معنای حیا برای شما چیست کمی فکر کنید. ببینید دوست دارید فرزندتان نسبت به بدن خود چه احساسی داشته باشد و چه چیزی را در اجتماع، چه از نظر رفتار و چه از لحاظ لباس، مناسب تلقی می‌کنید؟

با ورود دخترها به عرصه‌ٔ لباس «بچه‌های بزرگ»، مدل‌های لباس بسیاری را پیدا خواهید کرد که از نظر شما برای یک دختر ۱۲ ساله یا ۱۸ ساله مناسب‌تر به نظر می‌رسند یا در نظرتان اصلاً برای هیچ زنی در هیچ سنی مناسب به نظر نمی‌آیند. شما به طور فزاینده‌ای باید دربارهٔ آنچه لباس مناسب برای فرزندتان می‌دانید تصمیم‌گیری کنید. شیوهٔ لباس پوشیدن افراد مشهور نیز ممکن است روی شیوه‌ای که او می‌خواهد لباس بپوشد، تأثیر بگذارد.

نکتهٔ والدین: کمک در مرتب کردن اتاق

آیا اتاق خواب فرزندتان همیشه شلخته و به هم ریخته است؟ او ممکن است در زمینه‌ٔ سازماندهی و نظم‌بخشی کمی به کمک‌ نیاز داشته باشد. داشتن دارایی‌های بیش از حد برای یک بچه‌ٔ خردسال فشارآور است.

در آغاز هر فصل سال، کشوها و کمدهایش را مرتب کنید و لباس‌هایی را که کوچک شده به دیگران ببخشید و آنهایی را که لکه‌دار یا پاره شده است برای موارد دیگری مثل تمیز کردن کفش و شیشه‌ها استفاده کنید. اسباب‌بازی‌ها را نیز تفکیک کنید و آنهایی را که برایش کوچک شده است به بچه‌های دیگر ببخشید و هر چیزی با قطعات شکسته را دور بیندازید. جعبه‌های اسباب‌بازی یا سطل‌های پلاستیکی و سبدها هم مرتب کردن اتاق را آسان‌تر می‌کنند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط