شش سال و ۹ ماه: تیزهوشی

کودک شما حالا شش سال و ۹ ماه دارد. در این مطلب با بخشی از زندگی یک کودک شش سال و ۹ ماهه مثل تیزهوشی و تفاوت رفتاری و شخصیتی در کودکان آشنا شوید.

کودک تیزهوش

انواع مختلفی از تیزهوشی وجود دارد. تیزهوشی در زبان، در ریاضیات، در موسیقی و در ورزش. اگر فرزند شما در مدرسه به چالش کشیده می‌شود و خوشحال به نظر می‌رسد، استعداد او در این سن ممکن است مسئله‌ٔ خیلی مهمی نباشد. اما اگر او کسل شده است یا شکایت دارد که تکالیف مدرسه خیلی ساده است، شاید بخواهید این موضوع را با معلمش در میان بگذارید.

در مورد آزمایش استعداد و نبوغ بین کارشناسان بحث‌هایی وجود دارد. برخی تست شدن در این سن توسط روان‌شناس کودک را توصیه می‌کنند، درحالی‌که برخی دیگر، در صورت تأمین کنجکاوی و نیازهای تحصیلی کودک، ارزش ضریب هوشی و چنین نمره‌هایی را زیر سال می‌برند.

حتی اگر فرزندتان بااستعداد است، از برچسب زدن به او خودداری کنید. بچه‌های بااستعداد گاهی از شکست می‌ترسند، بنابراین ممکن است از امتحان چیزهای جدید بترسند و اگر موفق نشوند، با خودشان استدلال می‌کنند که شاید آن طور که همه فکر می‌کنند باهوش نباشند. مراقب مسخره شدن توسط همکلاسی‌ها نیز باشید. بچه‌های بااستعداد می‌توانند حساس‌تر و پرحرارت‌تر از معمول بچه‌ها باشند. همسالان آنها متوجه تفاوت‌هایشان می‌شوند و گاهی اوقات در موردشان خیلی مهربان نیستند.

اگر فرزند شما در کلاس خاصی قرار داده شده یا برنامه‌ٔ کار متفاوتی به او داده شده است، تأکید کنید که او به دلیل سخت‌کوش بودن پیشرفت کرده است، نه به دلیل داشتن استعداد بیشتر یا باهوش‌تر بودن. به عنوان مثال بگویید: «تو با ویولن زیاد تمرین می‌کنی، برای همین معلمت فکر می‌کنه که الان باید تو ارکستر بچه‌های بزرگ‌تر باشی».

همچنین بدانید که استعداد درخشان همیشه خود را به شکل نابغه‌ای با عملکرد فراتر از انتظار نشان نمی‌دهد. در حقیقت، برخی از بچه‌های با استعداد درست برعکس به نظر می‌رسند. از آنجا که آنها به خاطر آسانی تکالیف در مدرسه کسل و سرخورده می‌شوند، ممکن است بیقرار و احساسی باشند و در حد ظرفیت خود پیشرفت نداشته باشند و این باعث شود معلمان فکر کنند که آنها نه استعداد درخشان، بلکه اختلالات نقص توجه دارند.

در مورد کودکان تیزهوش بیشتر بدانید.

نکتهٔ والدین: تفاوت رفتاری کودک در خانه و مدرسه

بعضی از والدین از معلمان می‌شنوند که کودک پرهیاهو، پرسروصدا و گهگاه گستاخ آنها در کلاس یک فرشته‌ٔ کامل است. خیالتان آسوده باشد که مشکلی وجود ندارد، فقط بیشتر بچه‌ها سعی می‌کنند بهترین رفتار خود را برای مدرسه داشته باشند و وحشیانه‌ترین رفتار خود را برای شخصی که بیشترین احساس امنیت را برای رها کردن خود در کنار او دارند، نگه می‌دارند.

در مورد حل مشکلات رفتاری بچه‌ها بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط