شش سالگی: یک کارگردان کوچولو

کودک شما حالا شش سالش کامل شده است، اما در شش سالگی کودکان چه می‌گذرد؟ در این مطلب با بخشی از رفتار و اتفاقات زندگی یک کودک شش ساله آشنا خواهید شد.

کارگردان‌های کوچولو

بچه‌های شش ساله در بازی‌های خود کاملاً اجتماعی می‌شوند، دوستانشان را به نمایش‌های خود می‌کشانند و داستان‌هایی با جزئیات بیشتر اختراع می‌کنند. آنها خلاقیت بیشتری در استفاده از وسایل خانه به عنوان وسایل صحنه دارند. به عنوان مثال، استفاده از پتو و ملافه‌ها برای ساخت خانه استفاده می‌کنند. فکر خوبی است که وسایل زیادی را که بالقوه بتوانند نقش وسایل صحنه را بازی کنند، در اختیارشان بگذارید و هر وقت می‌توانید در مورد به اشتراک گذاشتن وسایل خانه هم سخاوتمند باشید.

علاقه به قوانین نیز وارد زمان بازی می‌شود. کودکان در این سن عاشق کارگردان بودن هستند. آنها ممکن است به یک دوست دستور بدهند که «از اینجا بدو تو و بگو کمک»! بچه‌ها اغلب به نوبت بازی را کارگردانی می‌کنند. اما اگر دو یا چند بچه از نوع جسور داشته باشید، رئیس‌بازی درآوردن می‌تواند منجر به دعوا بین آنها شود. بگذارید خودشان سعی کنند آن را حل کنند، اما آماده باشید تا برای حل مشاجرات جدی به آنها کمک کنید.

در مورد سینما رفتن با کودکان بدانید.

نکتهٔ والدین: به هم ریختگی خانه

حالا به نظر می‌رسد هرچه بچه‌ها بزرگ‌تر می‌شوند، خانه به هم ریخته‌تر می‌شود. چند ترفند کوچک می‌تواند شما را از کلافه شدن به خاطر این به هم ریختگی در امان نگه دارد، چون حتی کارشناسان هم معتقدند که این یکی از فشارهای اصلی روی والدین پرمشغله است. برخی از این ترفندها به شکل زیر است:

اجرای قانون «۱۰ دقیقه»: قانون ۱۰ دقیقه را امتحان کنید. به این شکل که یک تایمر تنظیم کنید و فقط ۱۰ دقیقه از وقت خود را صرف جمع کردن ریخت و پاش‌هایی که می‌بینید بکنید. سپس این کار را رها کنید. این باعث می‌شود کار تمیز کردن خانه طاقت‌فرسا نشود اما نتایج قابل مشاهده‌ای داشته باشد.

تشویق به آماده کردن منطقهٔ بازی: به کودک خود بیاموزید قبل از شروع یک بازی جدید، آشفتگی و به هم ریختگی بازی قبلی یا منطقه‌ٔ بازی‌اش را تمیز کند.

هم‌قد و اندازه کردن فضا برای کودک: تعدادی گیره را که دست کودکتان به آن برسد داخل کمد یا در چارچوب درب اتاق آویزان کنید. برای دست‌های کوچک، آویختن ژاکت به گیره راحت‌تر از چوب‌رختی است.

۴۸ فعالیت مفرح با بچه‌ها را ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط