پنج سال و هفت ماه: چغلی کردن

این هفته آخرین هفته از پنج سال و هفت ماهگی کودکتان است و از شروع هفتهٔ بعدی، او پنج سال و هشت ماهه خواهد بود. در این مطلب با روزهای پایانی پنج سال و هفت ماهگی کودکتان آشنا شوید.

چغلی کردن

«چغلی کردن» یا خبرچینی رفتار رایجی در بین بچه‌های پنج ساله است، اما چرا؟ فرزند شما در حال درک مفهوم عدالت اجتماعی است و اگر مجبور باشد از قوانین پیروی کند، فکر می‌کند دیگران نیز باید این کار را انجام دهند. بچه‌ها همچنین از افشا کردن افراد خاطی احساس قدرت می‌کنند یا این کار را می‌کنند، چون احساس می‌کنند با نشان دادن اینکه می‌دانند چه چیزی «درست و خوب» است، می‌توانند امتیاز کسب کنند.

برای یک بچه‌ٔ کوچک تشخیص اینکه چه چیزی ارزش چغلی دارد و چه چیزی نه، ممکن است دشوار باشد. بنابراین قبل از تأدیب کودک، فرض را بر نیت خوب او بگذارید و به او بگویید که اگر می‌داند چیزی خطرناک است باید همیشه به شما اطلاع دهد.

اما اگر فوراً بروید و کودکی را که مرتکب اشتباه شده است توبیخ کنید و اگر تخلف صورت‌گرفته بیشتر آزاردهنده باشد تا خطرناک، ریسک تقویت و ترغیب چغلی کردن را ایجاد می‌کنید. علاوه بر این، اگر در وهله‌ٔ اول مشکلی را که اتفاق افتاده است خودتان ندیده‌اید، اطمینان از اینکه واقعاً چه اتفاقی افتاده سخت است. تمام چیزی که شما دارید ادعای یک کودک‌ در برابر کودک دیگر است! پس به جای عجله برای اقدام کردن، اول سؤالاتی بپرسید که حل مسئله را تشویق می‌کند. مثلاً بپرسید: «چه اتفاقی افتاد؟» و «به نظرت در این مورد باید چی کار کرد؟» یا «چطور می‌تونیم این مشکل رو حل کنیم؟» و هر وقت ممکن است فرزندتان را تشویق کنید تا خودش مسئله را رفع کند.

در مورد علل خبرچینی کودکان و نحوهٔ برخورد با آنها بیشتر بدانید.

نکتهٔ والدین: مرکز دنیای کودک

شما هنوز مرکز دنیای فرزندتان هستید، اما شاید مجبور شوید گهگاهی آن نقطه را خالی کنید. در پنج سالگی، مفهوم «دوستان صمیمی» شروع به شکل گرفتن می‌کند. تا این سن، بیشتر بچه‌ها توجه خاصی به هیچ بچهٔ دیگری نشان نداده‌اند. آنها از بازی با انواع رفقا خوشحال بوده‌اند. اما در پنج سالگی ممکن است همنشینی یک دوست خاص را ترجیح دهند و البته آن بچه می‌تواند از این هفته تا هفتهٔ بعد تغییر کند.

دلایل علاقه داشتن به یک کودک خاص معمولاً به چیزهای سطحی مانند همکلاس بودن یا تحسین موهای دم‌اسبی او مربوط می‌شود. خیالتان راحت باشد، در سطحی عمیق‌تر شما همیشه در بالاترین جای قلب او هستید.

مطالب پیش‌دبستانی را ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط