پنج سال و ۱۱ ماه: غلبه بر موانع

پنج سال و ۱۱ ماه: غلبه بر موانع

با پایان این هفته کودک شما شش ساله خواهد شد. مادرشو پیشاپیش سالروز تولد کودکتان را به شما و خودش تبریک می‌گوید. در این مطلب با بخشی دیگر از روزهای زندگی یک کودک پنج سال و ۱۱ ماهه آشنا خواهید شد.

غلبه بر موانع

همه‌ٔ ما می‌خواهیم بچه‌های مستقل و مقاوم و دارای عزت نفس سالم تربیت کنیم. یادتان باشد ما باید آنها را ستایش و تشویق کنیم اما در حد معقول! اگر از هر کاری که می‌کنند تعریف کنیم، کلمات ستایش‌آمیز خیلی زود توخالی و بی‌معنی خواهند شد. به همین ترتیب هم، اگر کودک خود را در برابر هر چالشی محافظت کنید، مهارت حل مسئله یا تفکر مستقل را به دست نخواهد آورد.

کارشناسان معتقدند که بچه‌ها وقتی با موانعی روبه‌رو می‌شوند و بر آنها غلبه می‌کنند، از نظر عاطفی از سلامت بیشتری برخوردارند و چیزهای بیشتری می‌آموزند. هنگامی که پس از شکست در کاری، موفق می‌شوند، انرژی عاطفی شیرینی به دست می‌آورند. در حقیقت، استقامت و پشتکار ممکن است برای موفقیت در آینده مهم‌تر از هوش و استعداد باشد.

بنابراین وقتی کودک پنج ساله‌ٔ شما خطر می‌کند و کارهای جدید را امتحان می‌کند، از گره زدن بند کفش‌هایش گرفته تا پیدا کردن دوستان جدید در پارک، با اولین نشانه‌ٔ ناامیدی و سرخوردگی، برای کمک به او مداخله نکنید. اشکالی ندارد که بگذارید خودش راه‌حل را کشف کند. او می‌خواهد و نیاز دارد تا چالش‌های جدید را امتحان کند. وقتی موفق شد، احساس خیلی بهتری در مورد آن خواهد داشت. این عبارت‌ها را برای تشویق استقامت در فرزند خود امتحان کنید:

  • «من می‌دونم می‌تونی انجامش بدی!»
  • «صبور باش!»
  • «به تلاشت ادامه بده!»
  • «هنوز تسلیم نشو!»

نکتهٔ والدین: آمادگی ورود به شش سالگی

درحالی‌که زندگی شما با یک کودک پنج ساله کم‌کم به پایان می‌رسد و شش سالگی آغاز می‌شود، لحظه‌ای به خود فرصت دهید تا تأمل کنید که به عنوان پدر و مادر چقدر پیش رفته‌اید؟ کودک ناتوان شما اکنون یک شخص کوچک نیرومند، کنجکاو و شگفت‌انگیز است که می‌تواند راه برود، صحبت کند، نقاشی بکشد و حتی ممکن است بتواند بخواند و بنویسد. در آن حین که حیرت‌زده‌ هستید، این را نیز به یاد داشته باشید که، هر قدر هم که بزرگ شده باشد، هنوز هم یک بچهٔ کوچک است. او هنوز هم گهگاهی به تخفیف و به آغوش فراوان شما نیاز دارد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط