پنج سال و ۱۱ ماه: افتادن دندان‌ها

مادرشو ورود به آخرین ماه از پنج سالگی کودکتان را خوش‌آمد می‌گوید. در این مطلب با بخشی از شخصت و زندگی یک کودک پنج سال و ۱۱ ماهه آشنا خواهید شد.

افتادن و درآمدن دندان‌ها

دندان‌های شیری معمولاً به همان ترتیبی که درآمدند، می‌افتند. این بدان معناست که دو دندان مرکزی پایین اغلب اولین دندان‌هایی هستند که می‌روند و به دنبال آن دو دندان مرکزی فک بالا می‌افتند. اگر دندان‌های شیری فرزند شما دیر درآمدند، احتمالاً بعداً هم دیرتر از معمول می‌افتند.

همه‌ٔ بچه‌ها از این اتفاق خوشحال نیستند. برخی از آنها ممکن است از غذا خوردن بترسند یا نگران باشند که بدون دندان چه شکلی می‌شوند یا چطور صحبت خواهند کرد. در مورد ترس‌های فرزندتان با او صحبت کنید و اگر هنگام لق شدن یک دندان، از درد و ناراحتی شکایت دارد، برای مدت کوتاهی غذاهای نرم سرو کنید. بیشتر دندان‌های شیری خودبه‌خود می‌افتند.

وقتی دندان‌های دائمی ظاهر می‌شوند، دندانه‌هایی دارند و ممکن است اندکی زرد باشند. آنها همچنین بسیار بزرگ‌تر از دندان‌های شیری هستند. وقتی فرزندتان بزرگ شود، با سایز دندان‌هایش متناسب خواهد شد. عادت‌های سالم در زمینه‌ٔ مسواک زدن اکنون اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند.

مطالب مادرشو در مورد مسواک زدن و مراقبت از دندان کودکان را ببینید.

نکتهٔ والدین: ساختن کاردستی

شاید زمان آن فرا رسیده باشد که گنجینه‌ٔ پروژه‌های مخصوص روزهای بارانی خود را گسترش دهید. آبرنگ و لگوها امتحان خود را پس داده‌اند، اما بیشتر بچه‌های پنج ساله آن‌قدر کنجکاو و حواس‌جمع هستند که بتوانند یک پروژه‌ٔ هنری و صنایع دستی طولانی‌مدت و چندروزه را مدیریت کنند.

به عنوان مثال، فرزند شما احتمالاً می‌تواند از عهده‌ٔ درست کردن یک مجسمه از کاغذ و چسب مثل «پاپیه ماشه» برآید، بدون اینکه علاقهٔ خود را از دست بدهد یا قبل از اینکه کارش تمام شود همه چیز را به هم بریزد. او ممکن است در این سن صبر کافی برای منتظر ماندن تا شکل‌گیری و خشک شدن مجسمه‌ها و دیگر کاردستی‌ها را داشته باشد. پس در اینترنت به دنبال پروژه‌های متناسب با سن کودکتان بگردید و اوقات خوشی داشته باشید.

در مورد وسایل ساخت کاردستی کودک بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط