چهار سال و هشت ماه: مهار رئیس‌بازی

چهار سال و هفت ماهگی کودکتان تمام شده و او حالا وارد چهار سال و هشت ماهگی‌اش شده است. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی یک کودک چهار سال و هشت ماهه آشنا شوید.

مهار رئیس‌بازی

فرزندتان انواع رفتارهای بزرگسالان را جذب و مثل طوطی تقلید می‌کند. رئیس‌بازی درآوردن یکی از این موارد است که لزوماً به این معنا هم نیست که شما به همان شکل احتمالاً گستاخانه‌ٔ فرزندتان دستور می‌دهید. در چهار سالگی، بچه‌ها شروع به آزمایش کردن پرقدرت چگونگی اثر کلمات روی دیگران می‌کنند. وقتی این ویژگی با علاقه به نظم و قانون ترکیب شود، ممکن است به تولد یک دیکتاتور کوچک منتهی شود که هم روی دوستانش و هم روی خانواده‌ٔ شما فرمانروایی می‌کند.

مواجه شدن با این رفتار به صبر و ثبات رویه نیاز دارد. به رفتارهای ارباب‌منشانه‌ٔ او اشاره کنید و به آنها پاداش ندهید. اگر فرزندتان با تحکم ناهار می‌خواهد یا می‌خواهد در کاری به او کمک کنید، اصرار کنید که او دوباره مؤدبانه از شما درخواست کند. مثلاً بگویید: «اگه مؤدبانه ازم درخواست کنی، بیشتر احتمال داره که این کار رو انجام بدم». استفاده از کلماتی مانند «لطفاً» را یاداوری کنید. اگر فرزندتان با دوستانش نامهربان است، وضعیت برعکس را برایش توضیح دهید، یعنی مثلاً بپرسید که اگر یک دوست با خودش چنین رفتاری می‌کرد، او چه احساسی داشت؟

بعضی اوقات رئیس‌بازی ناشی از این است که کودک همیشه احساس زیردست بودن می‌کند، بنابراین هر جا می‌توانید کنترل امور را به او واگذار کنید. به عنوان مثال، هنگام پیاده‌روی بگذارید فرزند چهار ساله‌ٔ شما دست برادر کوچک‌ترش را بگیرد. دادن چند گزینه به او کمک می‌کند تا احساس کند روی اوضاع کنترل دارد. یک مثال دیگر: «می‌تونی اول حمام کنی بعدش کتاب بخونیم یا می‌تونیم اول کتاب بخونیم. تو انتخاب کن.»

در مورد استقلال بچه‌ها بیشتر بدانید.

نکتهٔ والدین: خریدن کادوی تولد برای دوستش

هنگام خرید هدیه‌ٔ تولد برای دوستان فرزندتان سعی کنید خیلی وسواس به خرج ندهید. دادن بزرگ‌ترین و بهترین هدیه باعث نمی‌شود که آن دوستان فرزندتان را بیشتر دوست داشته باشند. خریدن نمونهٔ مشابه چیزی که فرزندتان دوست دارد، همیشه ایدهٔ بهتری است و به عنوان یک مزیت، کمتر احتمال دارد که باعث حسادت فرزندتان شود. یک گزینهٔ خوب دیگر هم چیزهای مصرفی مانند وسایل نقاشی و لوازم هنری است که اتاق کودک را شلوغ‌تر نمی‌کنند.

در مورد آموزش تشکر کردن از هدایا بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط