چهار سال و چهار ماه: بازی‌های وانمودی

چهار سال و چهار ماه: بازی‌های وانمودی

فرزند چهار سالهٔ شما حالا در ماه پنجم از چهار سالگی‌اش قرار دارد. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی فرزند چهار سالهٔ خود آشنا شوید.

بازی‌های وانمودی

بچه‌های خردسال عاشق استفاده از وسایل و لباس‌های نمایشی برای ورود به دنیای خیالی قصه‌ها هستند. در چهار سالگی، تخیل فرزندتان در اوج فعالیت خود است. او می‌تواند به هر کسی که می‌خواهد تبدیل شود.

بازی وانمودی به فرزند شما اجازه می‌دهد نقش‌های جدید را کشف کند، مشکلات را حل کند و بر سر روابط مذاکره کند. خیالات او قصه‌های طولانی‌تر و پیچیده‌تری را خلق می‌کند که می‌توانند به داستان‌های دیگری منتهی شوند، بنابراین اکنون صحنه‌های بازی می‌تواند ساعت‌های زیادی طول بکشد یا طی چند روز تکرار شود.

برای کمک به او در سفر به این دنیاهای خیالی، یک جعبه اشیای نمایشی دم دست داشته باشید، هرچه این وسایل همه فن حریف‌تر باشند بهتر است. کفش‌های قدیمی و لباس‌های از مد افتاده‌ٔ شما خلاقیت بیشتری در او برمی‌انگیزند تا لباس‌های شخصیت‌های کارتونی و داستانی که از فروشگاه می‌خرید. همچنین ممکن است تعجب کنید که فرزندتان می‌تواند چه کاربردهای زیادی را برای یک شیء پیدا کند. حالا چوب‌ها به شمشیر، سبدها به کشتی، ملافه‌ها به خانه و کوهستانی پر از برف تبدیل می‌شوند و پتوها به شنل‌های ابرقهرمان‌ها!

برای ایده گرفتن به گوشه و کنار خانه نگاه کنید. جعبه‌های خالی و وسایل قدیمی خراب و بدون سیم می‌توانند یک آشپزخانه‌ٔ خیالی را پر کنند. حیوانات عروسکی و کارتن‌های مقوایی به قفس‌های باغ‌وحش و حیوانات تبدیل می‌شوند. اگر این وسایل بازی‌اش را در یک سبد یا جعبه نگه می‌دارید، آنها را به طور دوره‌ای عوض کنید. فرزندتان عاشق این خواهد بود که آنها را زیر و رو کند تا ببیند امروز چه چیز جدیدی پیدا می‌کند.

در مورد مزایا و معایب پیش‌دبستانی بدانید.

نکتهٔ والدین: آموزش جمع‌وجور کردن روتین

زندگی را با تشویق فرزندتان به جمع کردن چیزهایی که در اتاق بازی، اتاق‌خواب یا سرویس بهداشتی می‌ریزد کمی راحت‌تر کنید. برای مرتب کردن صبر نکنید تا اتاق کاملاً به هم ریخته شود. به جایش، مقداری زمان تمیزکاری را بین برنامه‌های روتین بگنجانید. قبل از حرکت به سمت فعالیت بعدی، مثلاً رفتن از حمام به رختخواب، چند دقیقه را دو نفری به جمع کردن چیزهایی که ریخته است بپردازید.

به مرور فرزندتان یاد خواهد گرفت که منتظر این بخش باشد. در این سن، یک دستور ساده مبنی بر اینکه «اتاقت رو تمیز کن» جواب نخواهد داد، مگر اینکه شما این تکلیف سنگین را بخش‌بخش کنید و به او در انجامش، حداقل به عنوان «مدیر اجرایی» کمک کنید.

مطلب همکاری کودک در کارهای خانه را ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط