چهار سال و یک ماه: درک اعداد و تعداد

فرزند چهار سالهٔ شما حالا در ماه دوم از چهار سالگی‌اش قرار دارد. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی یک کودک چهار سال و یک ماهه آشنا شوید.

درک اعداد و تعداد

حالا وقتی فرزندتان مثلاً عروسک‌هایش را می‌شمارد، می‌گوید: «یک، دو، سه!» و در این سن دیگر می‌فهمد که عدد آخری که می‌گوید مقدار واقعی اشیایی است که دارد. اما چیزی که احتمالاً هنوز متوجه نمی‌شود این است که حتی اگر عروسک‌هایش را به شکل دیگری بچیند، تعداد آنها به همان اندازه باقی می‌ماند. برای امتحان این موضوع می‌توانید آنها را دورتر از یکدیگر قرار دهید و بعد بپرسید که چند تا هستند؟ و آن‌وقت ممکن است کودکتان به جای سه تا بگوید چهار تا، چون عروسک‌ها حالا فضای بیشتری را اشغال کرده‌اند.

کودکان خردسال دربارهٔ کمیت بر اساس ظاهر قضاوت می‌کنند. به این معنی که اگر تعدادی لگوی روی هم ریخته ارتفاع بلندتری داشته باشد، آنها فکر می‌کنند که بیشتر از همان تعداد چیده‌شده با ارتفاع کمتر است. آنها به طور منطقی نمی‌توانند این موضوع را درک کنند و دلیلش این است که آنها بیشتر روی شکل ظاهری چیزها تمرکز می‌کنند تا مفهوم مقدار و تعداد که به کار ذهنی پیچیده‌تری نیاز دارد. همین مسئله در مورد قضاوت حجم نیز وجود دارد. برای فهمیدن بهتر این آزمایش را امتحان کنید:

  • در یک لیوان بلند و باریک که داخل آن پیدا باشد برای کودک آب‌میوه بریزید.
  • به دوستش هم همان مقدار آب‌میوه را در لیوانی کوتاه و پهن که داخلش پیدا باشد بدهید.
  • بعد از هر دوی آنها بپرسید که کدام لیوان آب‌میوهٔ بیشتری در خودش نگه می‌دارد؟
  • قطعاً پاسخ هر دو نفرشان لیوان بلندتر است!

به عنوان یک فعالیت ذهنی، شما می‌توانید با آزمایش عملی با دو لیوان مشابه به بچه‌ها نشان دهید که هر دو لیوان در واقع به یک اندازه آب‌میوه دارند ولی روی اثبات این موضوع اصرار نکنید، چون آنها فعلاً قادر به درک کامل و علمی این ماجرا نیستند.

در مورد آموزش علوم به بچه‌ها بدانید.

نکتهٔ والدین: ایمن‌سازی خانه، پارکینگ و انباری

با بزرگ شدن کودکتان، غیر از این مورد که لازم است ایمن‌سازی خانه را مجدداً بررسی کنید، چون کودک شما حالا قدرت انجام کارهای بیشتری را نسبت به روزهای گذشته دارد، باید در مورد مکان‌هایی مثل انباری و پارکینگ هم هشیار باشید. به عنوان مثال، اگر وسایلی مثل دوچرخه یا برخی وسایل بازی بچه‌ها را توی پارکینگ یا انباری نگه می‌دارید، حالا کودک چهار سالهٔ شما ممکن است برای برداشتن دوچرخه‌اش وارد پارکینگ یا انباری شود و آنجا با چیزهایی برخورد کند که حس کنجکاوی‌اش را تحریک و باعث ایجاد حادثه شود.

پس اطمینان حاصل کنید که بنزین، رنگ، سموم دفع آفات، ابزارهای برقی و سایر موارد خطرساز در کابینت‌های قفل‌شدهٔ انباری یا کاملاً دور از دسترس باشند، چون واقعاً هیچ چیزی خیلی دور از دسترس یک بچهٔ چهار ساله‌ٔ خلاق و فرز نیست. در مورد ایمن‌سازی خانه از سموم بخوانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط