چهار سال و ۹ ماه: آمادگی برای واکسن

در چهار سال و ۹ ماهگی کودکتان چه می‌گذرد؟ در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی یک کودک چهار سال و ۹ ماهه آشنا شوید.

آماده شدن برای آمپول و واکسن‌

ترس رایج بچه‌هایی که قرار است نزد پزشکشان بروند این است که «می‌خوان آمپول بزنن؟» اما چگونه می‌توانید به آماده شدن فرزند خود کمک کنید؟ واکنش و عملکرد بچه‌هایی که از قبل می‌دانند قرار است آمپول بزنند، معمولاً بهتر از بچه‌هایی است که هیچ اطلاعی به آنها داده نشده است.

اما نکته این است که نباید خیلی زود مثلاً از روز قبل به او هشدار بدهید، چون در این صورت او بی‌جهت با مشغولیت ذهنی نگرانی پیدا می‌کند. به جایش، در راه رفتن به مطب پزشک، به احتمال واکسن زدن اشاره کنید. همچنین به فرزندتان توضیح دهید که واکسن‌ها از او محافظت می‌کنند و او را سالم نگه می‌دارند. اگر پرسید که آیا درد دارد دروغ نگویید: «بله، درد داره. ولی فقط برای یکی دو ثانیه. بعدش کاملاً تموم می‌شه».

مطالعات نشان داده است که بچه‌ها در شرایطی که والدین برخوردی راحت و منطقی دارند و نه غمخواری بیش از حد و نه سنگدلی بیش از حد، خیلی بهتر عمل می‌کنند. واکسن‌ها ضروری هستند. آنها را بزنید و بروید. از تکنیک حواس‌پرتی کودک هم برای منحرف کردن ذهنش استفاده کنید. مثلاً بردن یک اسباب‌بازی مورد علاقه، خواندن یک آهنگ یا حباب درست کردن در راه رسیدن به مطب را امتحان کنید.

نکتهٔ والدین: زمان مناسب خواب

پایبندی به یک ساعت خواب ثابت و زودهنگام یکی از بهترین راه‌های آماده کردن فرزندتان برای سال‌های مدرسه یا پیش‌دبستانی است و باعث می‌شود خودتان نیز کمی فرصت استراحت پیدا کنید.

بعضی اوقات به بچه‌هایی که هنوز به پیش‌دبستانی نمی‌روند اجازه داده می‌شود تا دیروقت بیدار بمانند تا والدین شاغلشان بتوانند مدت بیشتری از حضور در جمع خانواده لذت ببرند. اما فرزند شما به محض ورود به پیش‌دبستانی باید در ساعت منظمی از خواب برخیزد و ۱۱ تا ۱۲ ساعت خوابیده باشد.

اگر او به ساعت خواب دیروقت عادت کرده است، هر پنج روز یک بار، پنج دقیقه زودتر او را به تختش ببرید و صبح هم به همان اندازه زودتر بیدارش کنید، تا به این ترتیب طی هفته‌ها، ساعت خوابش را به زمان مناسب‌تری تغییر ‌دهید.

در مورد میزان خواب بچه‌های دو تا هشت ساله بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط