چهار سالگی: آمادگی برای شروع خواندن

فرزند چهار سالهٔ شما در حال گذراندن آخرین هفته از ماه اول چهار سالگی‌اش است. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی یک کودک چهار ساله آشنا شوید.

آمادگی برای شروع خواندن

بچه‌ها قبل از اینکه شروع به یادگیری خواندن کنند، مهارت‌های خاص پیش‌نیاز خواندن را کسب می‌کنند. شما می‌توانید محیط زندگی کودکتان را به مسیر صحیح برای آموختن کلمات و حروف هدایت کنید. اما این به معنی یاد دادن خواندن و نوشتن زودهنگام به کودکان نیست، بلکه به نوعی آشنایی آنها برای مراحل بعدی است. برای این منظور می‌توانید موارد زیر را امتحان کنید:

محیطی غنی از کلمه و زبان ایجاد کنید: هرچه بیشتر برای کودک کتاب بخوانید و او را درگیر گفت‌وگو کنید، تمرین زبانی بیشتری خواهد داشت.

هنگام خواندن با دست به کلمات اشاره کنید: این به او می‌آموزد که کلمات از توالی حروف ساخته‌شده و از راست به چپ حرکت می‌کنند.

روی ساختار کتاب تأکید کنید: عنوان کتاب و نام نویسنده را ذکر کنید. در مورد تصاویر کتاب و آنچه در داستان اتفاق می‌افتد از او سؤال کنید.

بازی‌هایی برای یافتن اشکال مشابه انجام دهید: این بازی‌ها شامل تطبیق دادن اشکال، حروف و کلمات است. برخی از این بازی‌های محبوب شامل بازی‌هایی با فلش‌کارت و کارت‌های تصویردار آموزشی کودکان است که مثلاً از هر کارت و تصویر دو عدد وجود دارد که کودک می‌تواند کارت‌های مشابه را پیدا و هماهنگ کند.

قافیه‌سازی کنید: بدیهی است که کودک قبل از اینکه بتواند بخواند، باید حروف الفبا و اصوات آنها را بداند. اما مهم‌تر از آن این است که درک کند هر کدام از حروف الفبا با صداهایی تطبیق دارند. در این سن، لازم نیست مثلاً به کودک یاد بدهید که حرف «ت» صدای خاصی دارد یا دو نوع «ت» و «ط» داریم و آنها را به زور یادش بدهید. فقط مثلاً هنگام قدم زدن ترانه‌های کودکانه‌ای را با هم بخوانید، خودتان ترانه‌های قافیه‌داری بسازید یا اسم‌های خنده‌داری مثل «تعطیلات تنقلات» اختراع کنید که هر دو «ت» در آنها وجود دارد و مهم هم نیست اگر آنها بی‌معنی و مفهوم باشند، بلکه مهم این است که فرزندتان به بازی و آزمایش صداها می‌پردازد.

در مورد خواندن و نوشتن کودک بیشتر بدانید.

نکتهٔ والدین: ثبت‌نام در یک کلاس

در این سن شاید هنوز فکر کردن به شروع پیش‌دبستانی کودکتان زود به نظر برسد، اما اگر فرزند شما هم تجربه‌ٔ حضور در مهدکودکی دور از خانه را نداشته است، شاید بد نباشد امسال به دنبال یک پیش‌دبستانی خوب باشید یا او را در نوعی کلاس یا گروه بازی که ساختار و چارچوب مشخصی دارد ثبت‌نام کنید.

کلاس‌های شنا یا موسیقی باعث می‌شود در دور بودن از شما، گوش کردن به شخص مراقب یا مربی در کلاس و معاشرت با بچه‌های دیگر تمرین داشته باشد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط