سه سال و هشت ماه: درک زمان

فرزند سه سالهٔ شما حالا در هفتهٔ دوم ماه نهم از سه سالگی‌اش قرار دارد. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی یک کودک سه سال و هشت ماهه آشنا شوید.

درک زمان

کودک شما می‌پرسد: «کی می‌ریم؟» و شما پاسخ می‌دهید: «فردا». پنج دقیقهٔ بعد، کودکتان می‌پرسد. «پس کی می‌ریم؟» بچه‌ها از نظر اینکه مفهوم زمان را تا چه حد درک می‌کنند، بسیار متفاوت از یکدیگر هستند.

در سه سالگی، فرزند شما ممکن است توالی را درک کند، یعنی اینکه کاری را اول انجام داد یا آخر و اینکه چقدر طول می‌کشد، یعنی مدت طولانی یا کوتاه. اما مفاهیمی مانند گذشته و دیروز و آینده، یعنی فردا می‌توانند مبهم‌تر باشند.

یکی از راه‌هایی که برای کمک به کودکان برای درک زمان وجود دارد این است که گزارش کاملی از اتفاقات هر روزش به او بدهید. به عنوان مثال بگویید: «امروز صبح رفتیم پارک. بعد بستنی گرفتیم. بعداً، قبل از خواب یک کتاب داستان می‌خونیم.» یا «فردا می‌خوایم بریم دیدن دایی.» هرچه بیشتر در زندگی روزمره‌اش به زمان اشاره کنید، درک بهتری از آن خواهد داشت. اگرچه استفاده از ارجاعات زمانی واقعی، مثل ساعت ۶:۳۰ تا ۲۰ دقیقهٔ دیگه برای کمک به او در درک مفهوم زمان ضرری ندارد، اما او هنوز مهارت لازم برای این نوع ریاضیات را ندارد. به همین دلیل است که برای یک کودک خردسال فهم ارجاعات ساده‌تر می‌تواند راحت‌تر باشد.

فرزند شما آماده است تا روزهای هفته را درک کند، بنابراین هر وقت فرصتی پیدا کردید، به آنها اشاره کنید. برای مثال، به او یادآوری کنید که در آخر هفته، یعنی جمعه، مدرسه رفتن یا سر کار رفتن وجود ندارد یا مثلاً شنبه روزی است که او به کلاس خاصی می‌رود.

نکتهٔ والدین: زمانی برای خودتان

حتی شگفت‌انگیزترین، صبورترین، سرزنده‌ترین و حامی‌ترین والدین نیز گاهی اوقات می‌خواهند از عصبانیت جیغ بکشند! بزرگ کردن یک بچه می‌تواند تحلیل‌برنده و فرساینده باشد. اما به جای عصبانیت می‌توانید یکی از این گزینه‌های شارژ سریع انرژی زیر را امتحان کنید:

  • به تنهایی پیاده‌روی بروید.
  • با صحبت با والدین دیگر و دوستانتان خود را سبک کنید.
  • سی‌دی‌های بچه‌ها را کنار بگذارید و به جای آن، موسیقی مورد علاقه‌ٔ خود را پخش کنید.
  • تکنیک‌های تنفسی و یوگا را امتحان کنید.
  • گاهی با گشتن در اینترنت یک سبد خرید آنلاین را پر کنید و بعد اگر نخواستید حتی آنها را نخرید.

در مورد راهکارهای والدین بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط