سه سال و شش ماه: تسلط روی مهارت‌های حرکتی

سه سال و شش ماه: تسلط روی مهارت‌های حرکتی

فرزند سه سالهٔ شما حالا در حال گذراندن هفته‌های دیگر ماه هفتم از سال سوم تولدش است. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی یک کودک سه سال و شش ماهه‌ آشنا شوید.

تسلط روی مهارت‌های حرکتی

کودک خردسال شما در حینی که با شتاب و با سر از سرسره پایین می‌رود فریاد می‌زند: «به من نگاه کن! مامان، به من نگاه کن!» شهامت رو به افزایش او در زمین بازی ممکن است گاهی اوقات باعث شود شما به خود بلرزید، اما او متوجه نمی‌شود، چون او عاشق نشان دادن مهارت‌های جدیدش است. باید هم این‌طور باشد، چون او به شدت به آنها افتخار می‌کند.

در سه سالگی، بچه‌ها روی نوک انگشتانشان راه می‌روند، سعی می‌کنند روی یک پا بایستند و حتی ممکن است برای چند ثانیه موفق شوند، با سرعت زیاد می‌دوند و سعی کنند لی‌لی بروند و یک سه‌چرخه را پدال بزنند. برای ادامه‌ یافتن رشد این مهارت‌های حرکتی درشت، کودک باید در روز حداقل یک ساعت فعالیت بدنی داشته باشد. بازی بدون قاعده و چارچوب امکان زیادی برای تمرین دویدن و پریدن فراهم می‌کند.

بازی‌های ساختارمندتری مانند گرگم به هوا، لی‌لی و بازی‌های ساده با توپ باعث افزایش استقامت و هماهنگی حرکتی می‌شوند. برای تمرین تعادل بدنی، فرزند خود را ترغیب کنید که کنار شما روی لبه‌ٔ پیاده‌رو یا جدول راه برود یا خطی را روی جاده دنبال کند. مسیرهای بامانع ایجادشده در داخل یا خارج از خانه به بچه‌ها کمک می‌کند تا روابط فضایی را درک کنند. می‌توانید خودتان عملاً به او نشان دهید تا کمی با هم ورزش کنید.

در مورد مهارت‌های حرکتی ظریف کودکان بدانید.

نکتهٔ والدین: شیء محبوب

اگر فرزندتان هنوز هم به پتو یا عروسک محبوبش وابسته است، شاید کنجکاو باشید که این شیء خاص چه زمانی جادویش را از دست می‌دهد؟ هبهتر است هیچ کاری نکنید! بچه‌ها این اشیای محبوب و ایمنی‌بخش را در سن‌های متفاوتی رها می‌کنند. برخی از آنها ممکن است هنگام شروع پیش‌دبستانی آماده‌ٔ کنار گذاشتن آن باشند و برخی دوست دارند که آن را در کوله‌پشتی خود به مهدکودک ببرند و در طول روز در کمدشان بگذارند. برخی دیگر تا مدرسه ابتدایی و بعد از آن هم همچنان شب‌ها با این رفیق محبوبشان می‌خوابند. در نهایت بیشتر بچه‌ها خودشان زمانی آن را کنار می‌گذارند.

برای پیشگیری از گم شدن شیء محبوب فرزندتان، قوانینی در مورد جاهایی که پتو یا عروسکی می‌تواند یا نمی‌تواند برود، تعیین کنید. برای بچه‌های سه ساله‌ای که قبلاً هیچ محدودیتی برای همراه بردن شیء محبوبشان نداشتند، قوانین جدید وضع کنید و مثلاً بگویید این جاها مخصوص «بچه‌های بزرگ» است و عروسک و پتوها باید در خانه بمانند تا ما برگردیم، چون اگر این شیء هرگز خانه را ترک نکند، پیدا کردن آن بسیار ساده‌تر است.

همچنین بدیهی است که مسافرت و ویزیت‌های پزشک استثناهایی منطقی هستند و باید بتواند آنها را همراه داشته باشد. در سن سه سالگی، شیء منتخب یک کودک معمولاً آن‌قدر محبوب و پاره‌پوره است که برای ترفند جایگزینی شیء گمشده با خرید یک نمونه‌ٔ نو، دیگر خیلی دیر است. پس نگران این موضوع نباشید و کار خاص یا تغییر بزرگی هم انجام ندهید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط