سه سال و پنج ماه: داستان‌پردازی

فرزند سه سالهٔ شما در حال گذراندن آخرین روزهای ماه ششم از سه سالگی‌اش قرار دارد. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی یک کودک سه سال و پنج ماهه آشنا شوید.

داستان‌پردازی

با تکامل مهارت‌های زبانی فرزندتان، او شروع به سرهم کردن داستان‌های پر طول و تفصیل‌تری خواهد کرد. داستان‌پردازی قدم بزرگی در مسیر تکامل کودکان خردسال است.

این اتفاق در سه سالگی می‌افتد، زیرا در این سن، فرزند شما در زنجیره‌ٔ پیچیده‌ای از رویدادها و مهارت‌ها کارآمد است. مثلاً او می‌تواند چیزی را تجربه کند، در مورد آن فکر کند و سپس داستانی درباره‌ٔ آن بگوید. این داستان‌ها، چه واقعی یا خیالی یا ترکیبی از هر دو، به بچه‌های کوچک کمک می‌کنند تا وقایع روزمره و افرادی را که با آنها ملاقات می‌کنند، درک کنند.

ممکن است کودکتان را ببینید که برای خودش یا اسباب‌بازی‌هایش قصه می‌گوید. آنها می‌توانند کاملاً خیالی باشند، یا می‌توانند چند اتفاق واقعی را در یک روایت ترکیب کنند. اگر شما مخاطب داستانش هستید، سپاسگزارانه به آن گوش کنید. در حینی که داستان مربوط به نقاشی‌ای که کشیده است یا کتابی را که خوانده، تعریف می‌کند او را با پرسیدن سؤالاتی تشویق کنید. از او دعوت کنید تا جزئیاتی را به داستان‌هایی که شما می‌گویید اضافه کند.

برای تشویق خلاقیت، مطمئن شوید که کودک شما انواع مختلفی از داستان‌ها مثل افسانه‌ها و متل‌ها، حکایت‌هایی از زندگی خودتان، حکایت‌های تمثیلی و داستان‌های کتاب‌‌های تصویری را می‌شنود. اجرای نمایشی این داستان‌ها نیز باعث تقویت تخیل و توانایی داستان‌پردازی او می‌شود.

مطلب مادرشو دربارهٔ تربیت کودک کتابخوان را ببینید.

نکتهٔ والدین:‌ عجله و اضطراب

تا به حال شده که از فرزندتان بخواهید عجله کند و ببینید که حرفتان فقط تأثیر متضاد داشته است؟ غر زدن به کودک برای اینکه سریع‌تر حرکت کند می‌تواند او را مضطرب کند.

پس بهتر است راضی کردن او با یک بازی یا مسابقه را امتحان کنید. مثلاً بگویید: «بیا ببینیم کی می‌تونه کفش‌هاش رو سریع‌تر بپوشه، من یا تو؟» یا، «من تا ماشین با تو مسابقه می‌دم، آماده، حاضر، بریم!»

علت اضطراب در کودکان را بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط