سه سال و چهار ماه: مهارت‌های خواندن

فرزند سه سالهٔ شما حالا در ماه پنجم از سه سالگی‌اش قرار دارد. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی فرزند سه سال و چهار ماههٔ خود آشنا شوید.

مهارت‌های خواندن

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که همراه فرزندتان از کنار یک تابلوی گذرگاه عابرپیاده یا محل عبور اطفال با نمادی از یک بزرگسال و کودک در حال پیاده‌روی عبور می‌کنید و فرزندتان بی‌اختیار می‌گوید: «عابر پیاده»! دلیل این اتفاق چیست؟

شناخت نمادها یکی از اولین قدم‌ها در یادگیری سواد خواندن است. درحالی‌که، بیشتر بچه‌ها تا چند سال دیگر برای یادگیری خواندن آماده نخواهند بود، بسیاری از آنها در این سن خوانندگانی در حال ظهور هستند، یعنی در مرحله‌ٔ کسب پیش‌نیازهای یادگیری خواندن هستند. این مرحله معمولاً از شش ماهگی تا شش سالگی را شامل می‌شود.

اگرچه آموزش حروف و صداها بسیار مهم است، اما این مهارت‌های مفرد و مجزا کودک شما را به شکلی جادویی دارای سواد خواندن نمی‌کنند. در حقیقت، تأکید بیش از حد بر سازوکار و قوانین خواندن می‌تواند برای کودکی که آماده نیست دلسردکننده باشد. برای این گروه سنی بهتر است که زبان را با سرگرمی همراه کنید. به عنوان مثال، یک کتاب را به جای اینکه فقط بخوانید، با آواز ادا کنید. اسباب‌بازی‌هایی را برایش بخرید که شخصیت کتاب‌های محبوب او هستند یا عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی چوبی ساده بسازید و داستان کتاب را با آنها اجرا کنید.

بد نیست با واژهٔ «واج‌شناختی» هم آشنا باشید، چون واج‌شناختی نیز مهارت مهمی در خواندن است. واج‌شناختی، آگاهی از دانستن این است که هر حرف الفبا صدایی دارد و همچنین توانایی تفکیک صداها در کلمات است. ایجاد این مهارت را می‌توانید اکنون با قافیه‌سازی ساده و بازی با کلمات، بدون اعمال فشار روی کودک شروع کنید. به عنوان مثال بپرسید: «آیا شیر با سیر هم‌قافیه است؟» یا «آیا اولین صدای موجود در کلمهٔ کدو همان صدای اول کتاب است؟»

نکتهٔ مهم: دقت کنید که در این مثال‌ها و تمرین واج‌شناختی شما از کودک نمی‌خواهید که حروف الفبا را شناسایی کند، بلکه فقط صداها را با هم تمرین می‌کنید و اصل بر شناخت و تفاوت صداها از یکدیگر است.

در مورد خواندن و نوشتن کودکان بدانید.

نکتهٔ والدین: پیگیری رشد، قد و وزن

شما هم مثل تمام والدین ممکن است در مورد مقدار و میزان رشد فرزندتان کنجکاو باشید. پزشک فرزندتان قد و وزن او را در چک‌آپ‌های پزشکی پیگیری می‌کند تا از نبود هیچ مشکلی مطمئن شود. اما بهتر است شما هم آن را زیر نظر بگیرید. شما می‌توانید مطلب نمودار قد و وزن کودکتان مادرشو را در سن‌های مختلف ببینید.

اگر به نظر می‌رسد وزن فرزندتان خیلی زیاد شده است، به خصوص اگر زمینه‌ٔ ارثی چاقی در خانواده وجود دارد، بهتر است آن را زودتر بررسی کنید تا بتوانید تغییرات در رژیم غذایی و سبک زندگی مناسب‌تری را با همکاری پزشک اطفال کودکتان از همین حالا اعمال کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط