سه سال و سه ماه: هنر گفت‌وگو

فرزند سه سالهٔ شما حالا در ماه چهارم از سه سالگی‌اش قرار دارد. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی فرزند سه سالهٔ خود آشنا شوید.

هنر گفت‌وگو و رفتارهای اجتماعی

زمان لازم است تا فرزندتان یاد بگیرد که چگونه می‌تواند کاری را توصیف کند که می‌خواهد خودش یا شخص دیگری برایش انجام دهد. اما بر عهدهٔ شماست که راه و رسم و شیوهٔ رفتارهای اجتماعی را با الگو‌سازی به کودک یاد بدهید.

شیوهٔ رفتار اجتماعی مجموعه‌ای از رفتارها، اعمال و پیامدهایی است که در یک موقعیت یا محیط خاص انتظار می‌رود و هدف پشت چنین مفهومی این است که به فرزندتان زبانی را بیاموزید که برای موفقیت در شرایط مختلف نیاز دارد. برای مثال، هر بار که قبل از قطع یک مکالمه می‌گویید «ببخشید»، کودک متوجه می‌شود که این روشی باملاحظه و بدون ناراحتی برای به وارد گفت‌وگوست. شما احتمالاً قبلاً تعداد زیادی از این رفتارها را بدون اینکه بدانید به کودکتان یاد داده‌اید. برخی از این موارد به شکل زیر است:

  • «می‌تونم من هم بازی کنم؟» نحوه‌ٔ پیوستن به یک فعالیت را یاد می‌دهد.
  • «از یارین بپرس که آیا می‌تونی سه‌چرخه‌اش رو امتحان کنی؟» یاد می‌دهد که چگونه برای بازی نوبت را رعایت کند.
  • «بگو ممنونم برای شکلات.» یاد می‌دهد که چطور قدردانی کند.
  • «چطوره که تو آب رو بریزی و من سطل رو نگه دارم؟» نحوه‌ٔ تقسیم کار را یاد می‌دهد.
  • «این منو ناراحت می‌کنه.» راه‌هایی غیر از جیغ زدن را برای ابراز احساسات نشان می‌دهد.

دربارهٔ یاد دادن آداب اجتماعی به بچه‌ها بدانید.

نکتهٔ والدین: جلب توجه کودکان

اگر می‌خواهید توجه فرزند خردسال خود را واقعاً جلب کنید، زیر لب زمزمه کردن را امتحان کنید. شاید شما هم فکر می‌کنید برای جلب توجه کودکتان طبیعتاً باید بلندتر صحبت کنید اما فریاد زدن می‌تواند کودک را بترساند یا اگر بیش از حد استفاده شود، به سادگی نشنیده گرفته می‌شود.

از طرف دیگر، زمزمه و پچ‌پچ برای یک کودک مقاومت‌ناپذیر است و باعث می‌شود کودک بی‌اختیار برای شنیدن کلمات خاصی که می‌خواهید بگویید نزدیک‌تر خواهد آمد. بچه‌های خردسال همچنین به کلماتی مانند راز، خاص و جادویی جذب می‌شوند که همگی حاکی از آنند که قرار است اتفاقی شگفت‌انگیز یا مهیج بیفتد.

در مورد حرف زدن با کودکان بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط