سه سال و دو ماه: کار با قیچی

فرزند سه سالهٔ شما حالا در ماه سوم از سه سالگی‌اش قرار دارد. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی یک کودک سه ساله آشنا شوید.

استفاده از قیچی برای ساختن کاردستی

اگر می‌خواهید با کودک خود یک کاردستی درست کنید که باید در آن از یک قیچی استفاده کنید، احتمالاً شما هم مثل خیلی از والدین نسبت به قیچی دادن دست یک کودک سه ساله تردید دارید، اما بیشتر سه ساله‌ها آماده‌ٔ امتحان کردن استفاده از این ابزار تحت نظارت والدین هستند. یادگیری برش دادن با قیچی، با ورزش دادن عضلات دست‌ها و تقویت هماهنگی دست و چشم، رشد مهارت‌های حرکتی ظریف را افزایش می‌دهد.

بیشتر بچه‌های سه ساله می‌توانند یک تکه کاغذ را برش دهند. در حدود سه سال و نیمگی آنها می‌توانند خطوط راست را به شکلی برش دهند که به فاصله‌ٔ یک سانتی‌متر از خط راهنمای برش باقی بماند و حتی ممکن است بتوانند یک دایره را برش دهند. برای تمرین کار با یک قیچی دسته پلاستیکی مخصوص کودکان می‌توانید این موارد را در نظر بگیرید:

  • اول فرزندتان را هنگام برش دادن پشت یک میز بنشانید.
  • به او یاد بدهید که چگونه قیچی را درست نگه دارد.
  • مطمئن شوید که قیچی خوبی به او داده‌اید. قیچی‌های کند و سایز کودک، ایمن‌ترین نوع برای شروع هستند، اما برخی از قیچی‌های ایمنی یا قیچی‌های پلاستیکی‌‌ به سختی کاغذ را می‌برند یا بسته می‌شوند و گیر می‌کنند، پس بهتر است نوع خوبی را تهیه کنید.
  • خطوط پهن و راستی روی یک تکه کاغذ بکشید تا فرزندتان دنبال کند. ابتدا از کاغذهای ضخیم‌تر مثل مقوای نازک یا پوشه‌های کهنه برای برش دادن استفاده کنید، سپس از کاغذ نقاشی و در آخر از کاغذ معمولی استفاده کنید.

در مورد آموزش هنر به کودکان بدانید.

نکتهٔ والدین: به هم ریختن زمان خواب

اگر روال خواب کودک به دلیل اسباب‌کشی یا مسافرت مختل شود، بازگرداندن این اتفاق به حالت اولیه می‌تواند کمی برای شما خسته‌کننده و فرساینده شود، چون ممکن است چند روز طول بکشد تا برنامه‌ٔ خواب کودک دوباره تنظیم شود، مثلاً تا دیروقت بیدار بماند یا شب‌ها به تخت شما بیاید.

در چنین مواردی اگر شما انتظارات خود را به روشنی مشخص کنید و در مورد اجرای آنها قاطع ولی مهربان باشید، فرزندتان می‌تواند در همان فاصله‌ٔ زمانی کوتاه به روال همیشگی خوابش بازگردد. یادتان باشد کودک را به زور و با ترس و تهدید مجبور به تنها خوابیدن در یک محیط جدید نکنید، چون قدم اول ایجاد و بازگرداندن حس امنیت قبلی به فضای زندگی و خواب کودک است.

در مورد خواب کودکان دو تا هشت سال بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط