سه سال و یک ماه: دندان‌ها

فرزند سه سالهٔ شما حالا در ماه دوم از سه سالگی‌اش قرار دارد. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی فرزند سه سال و یک ماههٔ خود آشنا شوید.

دندان‌ها

کودک خردسال شما حالا احتمالاً مجموعهٔ کاملی از دندان‌های شیری دارد. آخرین مورد آنها که دندان‌های آسیاب دوم است معمولاً بین ۲۳ تا ۳۳ ماهگی درمی‌آیند. اگرچه این دندان‌ها زودتر پنج سالگی شروع به افتادن نمی‌کنند و به طور رایج‌تر در شش یا هفت سالگی می‌افتند، اما خیلی مهم است که آنها را تمیز و بدون پوسیدگی نگه دارید. دندان‌ها برای جویدن مناسب غذا حیاتی هستند و دندان‌های شیری فضاهایی را برای درآمدن دندان‌های دائمی کودک ایجاد می‌کنند. عفونت‌ها یا حفره‌های درمان‌نشده، حتی در دندان‌های شیری می‌تواند منجر به فرسایش لثه‌ها و رباط‌های پشتیبان ‌شود که به طور بالقوه به از دست دادن دندان‌های دائمی می‌انجامد.

اگر فرزندتان هنوز به دندان‌پزشکی نرفته است، این روزها وقت خوبی است که یک وقت ملاقات با یک دندان‌پزشک کودکان بگیرید. پزشک روش خوب مسواک زدن و نخ دندان کیدن را به شما و کودک یاد می‌دهد، استفاده از سیلانت یا شیارپوش را برای محافظت از سطح دندان‌هایی که دارای شیارهای عمیق هستند و برای جلوگیری از ایجاد حفره در دندان کودک بررسی می‌کند و هر نوع حفره و پوسیدگی قبلی را هم ترمیم و درمان می‌کند.

در مورد مراقبت از دندان کودک بدانید.

نکتهٔ والدین: سختی جدا شدن از کودک

ترک فرزندتان در طول روز یا شب می‌تواند سخت باشد. والدین نیز اغلب اضطراب جدایی دارند و گاهی اوقات اضطراب والدین می‌تواند اضطراب کودک را تشدید کند. اگر خداحافظی از شما برای فرزندتان دشوار است، شاید بهتر باشد در مورد نگرش خودتان نسبت به جدا شدن از او فکر کنید. ممکن است شما به طور سهوی در این مشکل نقش داشته باشید، اگر:

  • خداحافظی شما بیش از یک یا دو دقیقه طول می‌کشد و شامل مقدار زیادی آغوش و بوسه‌، نکات و یادآوری‌هایی برای پرستار بچه یا خود کودکتان است.
  • شما از خانه خارج می‌شوید و سریع برمی‌گردید، فقط برای اینکه فرزندتان را نگاه کنید یا یک بار دیگر ببوسید.
  • شما می‌پرسید: «دلت برام تنگ می‌شه؟» یا در مورد ترک او به شکل آشکاری احساساتی می‌شوید.
  • به فرزندتان توضیحات پیچیده‌ای در مورد اینکه چرا مجبورید بروید و قول‌های پرآب‌وتابی در مورد اینکه وقتی برگردید چه خواهید کرد، می‌هید.

شاخک‌های قوی و تخیل فعال کودک متوجه‌ نشانه‌های رفتاری و در نتیجه احساسات شما خواهد شد. برخورد شاد و مطمئن شما تاثیر بسیار زیادی در راحت بودن خداحافظی‌ها دارد. به خاطر داشته باشید که برای یک بچه‌ٔ سه ساله اینکه بتواند در جمع بزرگسالان دیگر وقت بگذراند مفید است، بنابراین با کوتاه و خوشایند کردن خداحافظی‌ها، به او لطف بزرگی می‌کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط