سه سال و ۱۰ ماه: شوخ‌طبعی و طنز خردسالی

سه سال و ۱۰ ماهگی کودک شما این هفته به پایان می رسد و از هفتهٔ بعد او سه سال و ۱۱ ماهه است. در این مطلب با بخشی از زندگی یک کودک سه سال و ۱۰ ماهه آشنا شوید.

شوخ‌طبعی و طنز خردسالی

کلمات یا اسم‌های خنده‌دار، کلمات هم‌قافیه‌ و آهنگ‌های بی‌معنی، کودکان را تا بی‌نهایت سرگرم می‌کنند. تلفظ آنها جالب است و به شکل خنده‌داری «اشتباه» هستند. برای پرورش حس شوخ‌طبعی فرزند خود که ضمناً تصور می‌شود آموختنی و اکتسابی است و نه ارثی، این ایده‌ها را امتحان کنید:

برخی چیزها را به اشتباه بگویید: البته فقط وقتی فرزندتان درستش را می‌داند! چیزی مثل این بگویید: «اون سگ کوچولو داره میومیو می‌کنه!»

با صدای کلمات بازی کنید: فرزندتان ممکن است قافیه‌های مسخره‌ای مانند «من عاشق مامان بامان پامان هستم» بسازد.

کمی گیج‌بازی دربیاورید: مثلاً وقتی عینکتان درست روی چشمتان است بگویید: «عینک من کجاست؟ من نمی‌تونم عینکم رو پیدا کنم!»

اشتباه کنید: پوشاندن جوراب فرزندتان به انگشتانش یا پوشاندن شلوار به دست‌هایش را امتحان کنید.

کودک سه سالهٔ شما این نوع طنز را دوست دارد، زیرا فهمیدن شوخی‌ها به او اجازه می‌دهد احساس هوشمندی و بزرگ بودن کند. در روزهایی که دیرتان شده است یا فرزندتان تعلل می‌کند، چند دقیقه وقت گذاشتن برای دلقک‌بازی می‌تواند او را به همکاری تشویق کند. امتحان کنید!

در مورد تربیت کودک شاد بدانید.

نکتهٔ والدین: نفس بکش مامان!

بودن در کنار یک بچهٔ سه ساله همیشه هم نمایش کمدی نیست. وقتی الم‌شنگه‌ها، فعالیت بی‌وفقه یا دیگر مسائل شما را از پا می‌اندازند، تست تنفس را امتحان کنید. به این شکل که، به اندازه‌ٔ شمردن تا پنج نفس عمیق بکشید، نفس خود را به اندازه‌ٔ شمارش تا هفت نگه دارید و سپس به اندازه‌ٔ شمارش تا هشت عمل بازدم را به آرامی انجام دهید.

این کار را چهار یا پنج بار تکرار کنید. اگر در موقعیتی هستید که می‌توانید این مدت چشم از کودک خود بردارید، چشمانتان بسته باشد. به سادگی ممکن است در پایان خودتان را کمی آرام‌تر ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط