هفتهٔ سوم ماه نهم بعد از زایمان

طی این هفته شما وارد سومین هفته از ماه نهم پس از زایمان خود شده‌اید. در این مطلب می‌توانید با مواردی از وضعیت هفتگی مادر طی این هفته و همچنین سلامت و چگونگی رشد کودک در هفته سوم از ماه نهم بعد از تولدش آشنا شوید.

زندگی و احساسات مادر

شاید طی این هفته حس کنید که مراقبت از کودکتان کمی دشوار شده است. فاصله گرفتن از کودک، یک روش انضباطی قدیمی و موفق است که والدین گاهی اوقات برای اصلاح رفتار کودکان بزرگ‌تر استفاده می‌کنند، یعنی آنها توجه مثبت خود را موقتاً از کودک می‌گیرند. اما در مورد شما، دور شدن از کودک زمانی برای تغییر رفتار خودتان از طریق رفع فشارِ ناشی از مراقبت بی‌وقفه از کودک است. هنگامی که کودک شما توانایی حرکت کردن را پیدا می‌کند، پا به پای او ماندن می‌تواند کار طاقت‌فرسایی باشد و وقتی احساس کلافگی و خستگی می‌کنید استراحت می‌تواند به شما کمک کند تا قوی و آرام باقی بمانید.

وقتی احساس درماندگی می‌کنید یا احساس می‌کنید از پا افتاده‌اید، کودک خود را برای دوره‌های زمانی کوتاهی درمثلاً تخت‌پارکش قرار دهید. اگر او در طول شب گریه کرد، قبل از رفتن به سوی او چند لحظه صبر کنید و خودتان را آرام کنید. چند نفس عمیق یا شمردن تا ۱۰ قبل از پاسخ به یک خرابکاری کودک نیز راه‌های دیگری برای حفظ آرامش و خونسردی در روزهای بد و شلوغ است. شاید بد نباشد که در مورد روش‌های مختلف آموزش خواب به کودکان هم بیشتر بدایند. همچنین مانند هفته‌های اول تولد نوزاد، گاهی هر زمان که کودک می‌خوابد شما هم بخوابید و البته، در صورت امکان مراقبت از کودک را به همسرتان هم بسپارید و نه فقط زمانی که اوضاع سخت می‌شود، بلکه در فواصل منظم این کار را انجام دهید.

رشد و زندگی کودک

بینایی کودک شما که قبلاً حداکثر ۲۰ از ۴۰ بود، اکنون از لحاظ وضوح و درک عمق همانند بزرگسالان است. گرچه دید نزدیک کودک در بهترین حالت است، دید دور او به اندازه‌ای است که افراد و اشیا را در آن سوی یک اتاق تشخیص دهد. او ممکن است یک اسباب‌بازی را در سمت دیگر اتاق ببینید و سعی کند به سمت آن برود. همچنین چشم‌های کودک احتمالاً به رنگ نهایی خود نزدیک شده‌اند، هرچند ممکن در آینده هم تغییرات نامحسوسی ببینید.

در رابطه با سلامت کودکتان نیز بهتر است اطلاعاتی در مورد سرفه کردن بچه‌ها به دست آورید. حتی کودکان سالم هم هر روز سرفه می‌کنند و سرفه در واقع می‌تواند با پاک کردن ترشحات از مسیر تنفسی، به کودک شما کمک کند تا بهتر نفس بکشد. اغلب پس از اینکه سایر علائم یک ویروس رفع شده‌اند، سرفه‌ها ادامه پیدا می‌کند، اما همه سرفه‌ها شبیه هم نیست. برخی از انواع و دلایل سرفه شامل موارد زیر است:

  • اگر سینهٔ کودک خس‌خس می‌کند یا بریده‌بریده نفس می‌کشد، او ممکن است دچار برونشیولیت شده باشد که توسط ویروس سین‌سیشیال تنفسی ایجاد می‌شود.
  • اگر سرفهٔ کودک عمیق است و چیزی شبیه پارس کردن باشد، ممکن است خروسک گرفته باشد.
  • اگر کودک شما سرماخوردگی طولانی و سرفهٔ مزمن در شب دارد، ممکن است آلرژی و حساسیت یا سینوزیت داشته باشد.
  • اگر سرفه‌اش ناگهانی، مداوم و بدون سایر علائم سرماخوردگی است، می‌تواند به معنای این باشد که کودک شما آسم دارد یا یک شیء را بلعیده است.
  • اگر سرفهٔ مداوم بود و با مشکل در تنفس و تب و لرز همراه شد، ممکن است ناشی از ذات‌الریه یا سینه‌پهلو باشد.
  • اگر کودک شما دوره‌های۲۰ تا ۳۰ ثانیه‌ای از سرفهٔ بدون توقف دارد و بین این دوره‌ها، در حین تلاش برای تنفس عمیق، صدای غیرمعمولی شبیه جیغ پرندگان تولید می‌کند، احتمالاً او به سیاه‌سرفه مبتلا شده است.
  • اگر کودک شما به طور مداوم سرفه می‌کند و همراه سرفه، مخاط غلیظی را بالا می‌آورد که باعث اشکال در تنفس او می‌شود، بهتر است برای بررسی احتمال فیبروز کیستیک به پزشک مراجعه کنید.

همچنین بلافاصله با پزشک یا مرکز اورژانس تماس بگیرید، اگر هر کدام از موارد زیر را در کودک مشاهده کردید:

  • سرفه مانع از غذا خوردن یا خوابیدن راحت کودک می‌شود.
  • کودک شما خون سرفه می‌کند.
  • در تنفس مشکل دارد.
  • علائم یک بیماری جدی مثل تب، افزایش ضربان قلب، بی‌حالی یا استفراغ را دارد.
  • شیئی را بلعیده یا از بینی به درون برده است.
  • نمی‌تواند نفس بکشد یا بیهوش شد.
با دوستانتان به اشتراک بگذارید