هفتهٔ دوم ماه هشتم بعد از زایمان

طی این هفته شما وارد دومین هفته از هشتمین ماه بعد از تولد کودکتان شده‌اید. در این مطلب می‌توانید با بخشی از وضعیت هفتگی زندگی یک مادر در این هفته و خلاصه‌ای از وضعیت سلامت و رشد کودکتان در هفتهٔ اول از ماه هشتم بعد از تولدش آشنا شوید.

زندگی و احساسات مادر

مسئول بودن در قبال یک موجود کوچک، به طور ۲۴ ساعته و در هفت روز هفته یا برگشتن از محل کار و رسیدگی به کودک می‌تواند فشار بسیار زیادی باشد. شاید چند یادآوری زیر بتواند برای ادامه‌ٔ سال اول زندگی با کودکتان به شما کمک کند:

تغذیهٔ مناسب داشته باشید: در مورد تغذیهٔ خودتان بی‌دقتی نکنید، چه وزن دوران بارداری خود را کم کرده باشید و چه هنوز وقت این کار را پیدا نکرده باشید.

از مصرف بیش از حد کافئین پرهیز کنید: کافئین موجود در مواد خوراکی و الکل هر دو محرک هستند و اثرات آرام‌بخش آنها موقتی است و می‌تواند در نهایت حال شما را بدتر کند.

کمی فعالیت کنید: یک فعالیت ورزشی ملایم را چند بار در هفته انجام دهید، حتی اگر فقط پیاده‌روی باشد، برای شروع می‌توانید اتومبیل خود را کمی دورتر از مقصدتان پارک کنید و بقیهٔ راه را پیاده بروید.

استراحت کافی داشته باشید: ‌کمی بیشتر بخوابید و در صورت امکان چرت روزانه هم داشته باشید.

به بهداشت اهمیت بدهید: دست‌های خود را مرتب بشویید و برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی از دست زدن به چشم خود پرهیز کنید، به‌ ویژه اگر کودک شما تماس زیادی با کودکان دیگر دارد.

از خانه بیرون بروید: با کالسکهٔ کودک به پیاده‌روی، اطراف خانه و پارک بروید و از هوای تازه لذت ببرید. کودک شما هنوز هم کوچک و سبک است، بنابراین قبل از اینکه راه بیفتد، از این مرحله لذت ببرید.

با دوستانتان قرار ملاقات بگذارید: بدون کودک هم می‌توانید بیرون بروید. ترتیب یک گردش کوتاه با دوستان یا همسرتان را بدهید و کمی هم با بزرگسالان دیگر معاشرت کنید، یا کاری را انجام دهید که دوست دارید و مدتی است نتوانسته‌اید انجامش بدهید.

به خودتان خیلی برسید: گاهی برای خودتان ولخرجی کنید. ماساژ، ماسک صورت، مانیکور یا هر چیز دیگری که باعث می‌شود احساس خوبی به خودتان داشته باشید. نشستن در وان آب گرم یا دوش گرفتن هم می‌تواند تأثیر شگفت‌انگیزی داشته باشد.

به سلامت روحتان دقت کنید: سعی کنید توازن و اعتماد به نفس داشته باشید. یوگا، کلاس ورزش‌های کششی، تنفس عمیق یا دیگر تمرینات تمدد اعصاب را هم امتحان کنید.

رشد و زندگی کودک

ممکن است تا به حال بارها به کودک خود گفته باشید که گوشی همراه شما یک اسباب‌بازی نیست، جغجغه برای پرتاب کردن نیست، یا اینکه که موهای خواهرش برای کشیدن نیست. در این سن، کودک می‌خواهد با سرپیچی از دستورات ساده، در واقع اقتدار و واکنش شما را بسنجد. او واقعاً نافرمان یا خود‌سر نیست، بلکه فقط کنجکاو است. همچنین به خاطر داشته باشید که کودک نمی‌تواند چیزهایی را که به او می‌گویید برای بیش از چند ثانیه به یاد داشته باشد. بهترین راهکار این است که یک «نه» ساده بگویید و سپس ذهن او را با چیز جدید و جالبی منحرف کنید.

در رابطه با سلامت کودکتان نیز بد نیست طی این هفته‌ها اطلاعاتی در مورد کم‌خونی کودکان داشته باشید. عارضهٔ کم‌خونی زمانی رخ می‌دهد که گلبول‌های قرمز بدن حاوی مقدار کمی هموگلوبین هستند. هموگلوبین رنگدانهٔ قرمزی است که اکسیژن را به بافت‌ها می‌رساند و مواد زائد، یعنی دی‌اکسیدکربن را از آنها خارج می‌کند. کم‌خونی علل بسیاری دارد، مثل کمبودهای تغذیه‌ای، اختلالات ژنتیکی، داروها و عفونت‌ها و بیماری‌های مزمن. اما شایع‌ترین علت کم‌خونی در کودکان فقر آهن است که ناشی از ناکافی بودن آهن در رژیم غذایی کودک، ناتوانی در جذب مناسب آهن از مواد غذایی یا خونریزی مداوم برای مثال در دستگاه گوارش است.

شما می‌توانید با مطالعهٔ بیشتر، اطلاعات کاملی در مورد معمول‌ترین نشانه‌های کم‌خونی در کودکان مثل پوست رنگ‌پریده، خستگی و دیگر علائم به دست آورید. اگر آزمایش خون تأیید کند که سطح آهن کودک شما خیلی کم است، امکان دارد پزشک تغییرات در رژیم غذایی یا مکمل آهن را توصیه کند. همچنین شما می‌توانید با تضمین رسیدن آهن کافی به کودک، از کم‌خونی ناشی از فقر آهن پیشگیری کنید یا آن را درمان کنید. آنچه باید انجام دهید شامل موارد زیر است:

  • قبل از یک سالگی به کودک شیر گاو ندهید. شیر گاو، آهن کمی دارد و می‌تواند پوشش رودهٔ کودک را تحریک کند و به مرور باعث از دست رفتن مقادیر کمی از آهن شود.
  • به کودک سرلاک غنی‌شده با آهن بدهید و از حدود هشت ماهگی، دیگر غذاهای غنی از آهن مانند لوبیا، اسفناج، زردهٔ تخم‌مرغ، گوشت بدون چربی، مرغ و ماهی را به رژیم غذایی او اضافه کنید.
  • برای کمک به جذب آهن، می‌توانید به کودک خود غذاهایی بدهید که سرشار از ویتامین C است. برخی گزینه‌های خوب برای دریافت ویتامین C، فلفل دلمه‌ای قرمز، پاپایا، طالبی، بروکلی، توت‌فرنگی و پرتقال است.
با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط