هفتهٔ اول ماه پنجم بعد از زایمان

با شروع این هفته شما وارد اولین روزهای هفتهٔ یکم ماه پنجم بعد از زایمانتان خواهید شد. در این مطلب می‌توانید با وضعیت هفتگی زندگی مادر و چگونگی رشد و نمو کودک در هفتهٔ اول از ماه پنجم پس از تولدش آشنا شوید.

زندگی و احساسات مادر

به طور معمول بدن شما اکنون دیگر آماده ورزش است، مگر اینکه پزشک شما نظر دیگری داشته باشد. با این حال حتی در این مرحله هم مفاصل و رباط‌های شما ممکن است هنوز از اثرات بارداری شل باشند، بنابراین برای شروع به خودتان سخت نگیرید و مثلاً با یک کلاس ورزشی یا تمرینات ورزشی کم‌فشار شروع کنید.

اگر به کودکتان شیر خودتان را می‌دهید نگران نباشید، ورزش در توانایی شیردهی یا ترکیب شیر شما تأثیری نمی‌گذارد. با این حال، برای راحتی خودتان ممکن است بخواهید شیر خود را پمپ کنید یا قبل از فعالیت‌های ورزشی پرفشار به کودک شیر بدهید. همچنین یادتان باشد که سوتینی بپوشید که نگهدارندگی خوبی دارد.

شما می‌توانید کودکتان را هم در برنامهٔ ورزشی جدید خود بگنجانید. زمانی که می‌خواهید پیاده‌روی کنید او را در یک آغوشی یا کالسکهٔ کودک بگذارید و همراه خود ببرید، یا او را در یک صندلی کودک یا روی تخت بگذارید، به شکلی که بتواند مثلاً وقتی سوار یک دوچرخهٔ ثابت هستید شما را تماشا کند. برخی باشگاه‌های ورزشی هم هستند که مهدکودک دارند و زمانی که شما ورزش می‌کنید کودکتان در همان نزدیکی تحت مراقبت است.

به هر شکل که می‌توانید بهتر است راه‌هایی برای گنجاندن ورزش در زندگی پرمشغلهٔ خود پیدا کنید. مثلاً می‌توانید وقتی کودک آرام است یا خوابیده، با کمک ویدیوهای آموزشی ورزش کنید. اگر با خودرو به محل کار خود می‌روید، کمی دورتر از دفتر پارک کنید و تا آنجا پیاده‌روی کنید، یا در وقت ناهار در یک باشگاه نزدیک محل کارتان کمی ورزش کنید. اگر ورزش ساده و راحتی را انتخاب کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که آن را ادامه دهید و زود از این تصمیمتان پشیمان نشوید.

اما به خودتان سخت نگیرید. اگرچه مراقبت از بدن برای سلامت شما مفید است، اما روی فرم آمدن زمان می‌برد. شما اگر استرس بیش از حدی در مورد ظاهر خود داشته باشید، تمام مزایای روحی ورزش را خنثی می‌کنید. بدن شما با پرورش یک کودک درون خود، کار فوق‌العاده‌ای انجام داده است، پس قدر آن را بدانید.

رشد و زندگی کودک

کودک شما حالا چهار ماهش کامل شده است. محققان بر این باورند که کودک شما در این سن می‌تواند تمام صداهایی را که زبان مادری او را می‌سازند درک کند. از این هفته تا شش ماهگی، او توانایی ادا کردن برخی از این صداها را پیدا می‌کند و این یعنی کلماتی را که برای شنیدنشان لحظه‌شماری می‌کردید مثل «مامان» و «بابا» را خواهید شنید. اگرچه کارشناسان رشد کودک می‌گویند برای کودک هنوز خیلی زود است که بتواند بین شما و این صداها ارتباط ذهنی برقرار کند، اما با این حال هم شنیدن آنها خیلی هیجان‌انگیز است.

شما می‌توانید تلاش کودک برای برقراری ارتباط را با تکرار یا تقلید صداهای او تشویق کند. او نیز ممکن است از شما تقلید کند. به عنوان مثال، به او بگویید «با» و ببینید که او هم سعی می‌کند تا آن را تکرار کند.

هنگامی که کودک شما صداهایی را ادا می‌کند یا سعی می‌کند چیزی بگوید، واکنش نشان دهید. واکنش شما به او کمک خواهد کرد که از اهمیت زبان مطلع شود و رابطهٔ علت و معلولی را بهتر درک کند. این کار برای اعتماد به نفس او هم فوق‌العاده است، چون او به تدریج می‌فهمد که آنچه می‌گوید اهمیت دارد.

در رابطه با سلامت کودکان در این هفته‌ها می‌توان گفت؛ عفونت گوش که اوتیت مدیای حاد نیز نامیده می‌شود، زمانی روی می‌دهد که ویروس یا باکتری و مایع پشت پردهٔ گوش گیر کرده باشد. این عفونت موجب ورم، درد و معمولاً تب می‌شود. عفونت گوش بسیار رایج است و بیش از نیمی از کودکان تا یک سالگی، حداقل یک مورد عفونت گوش را دارند. برخی از علائم عفونت گوش کودکان به شکل زیر است:

  • عفونت گوش می‌تواند جویدن و بلع را دردناک کند.
  • کشیدن مداوم گوش، اگرچه گاهی اوقات کودک این کار را بی‌دلیل انجام می‌دهد.
  • افزایش دمای بدن و تب کودک که می‌تواند بین۳۷/۷ تا ۴۰ درجهٔ سانتی‌گراد باشد.
  • تغییر ناگهانی در خلق‌وخو، به ویژه پس از یک سرماخوردگی، چون فشار در گوش می‌تواند ایجاد درد کند، به ویژه هنگامی که کودک دراز کشیده است، مثلاً وقتی به او شیر می‌دهید یا او را می‌خوابانید و او را تحریک‌پذیر کند.
  • ترشح گوش که ممکن است زرد، سفید یا حتی کمی خون‌آلود باشد.
  • اسهال در کودک هم می‌تواند یکی از علائم باشد، چون عفونت گوش معمولاً توسط ویروسی ایجاد می‌شود که در دستگاه گوارش نیز تأثیر می‌گذارد.

پس هر کدام از این علائم را در کودک مشاهده کردید، بهتر است به پزشک کودکتان مراجعه کنید تا درمان مناسب انجام شود. همچنین برای جلوگیری از عفونت‌های مکرر گوش می‌توانید به توصیه‌های زیر توجه کنید:

با دوستانتان به اشتراک بگذارید