هفتهٔ دوم ماه سوم بعد از زایمان

هفتهٔ دوم ماه سوم بعد از زایمان

در این هفته شما وارد دومین هفته از سومین ماه بعد از تولد کودکتان شده‌اید. در این مطلب می‌توانید با وضعیت هفتگی مادر در هفتهٔ دوم از ماه سوم پس از زایمانش و همچنین رشد کودک در هفتهٔ دوم از ماه سوم تولدش آشنا شوید.

زندگی و احساسات مادر

شاید پیدا کردن یک پرستار خوب یا گرفتن کمک از یکی از اطرافیانتان برای مراقبت از کودک بد نباشد، حتی اگر شما تصمیم خود را در مورد روش مراقبت از کودکتان گرفته‌اید، بهتر است که همهٔ گزینه‌های موجود در اطرافتان را بدانید.

وقتی به دنبال یک مهدکودک یا مرکز مراقبت از کودکان هستید، از والدین دیگر پرس‌وجو کنید. سعی کنید به تعداد زیادی از مهدکودک‌ها و مراکز مراقبتی سر بزنید و در اوقات مختلف روز به آنجا بروید، با سرپرستان، مراقبان و والدینی که به آنجا می‌آیند صحبت کنید تا شناخت بهتری به دست آورید. به نحوهٔ تعامل کارکنان با کودکان نیز توجه کنید. اگر به دنبال پرستار هستید، از آشنایان پرس‌وجو کنید. سپس به طور آزمایشی از پرستار بخواهید چند ساعتی که شما کارهای خانه را انجام می‌دهید یا برای کاری بیرون می‌روید مراقب کودک باشد. در مورد جوانب مثبت، منفی و هزینه‌های گزینه‌های مختلف مراقبت از کودکان نیز تحقیق کنید.

رشد و زندگی کودک

اگر کودکتان در طول شب پنج یا شش ساعت متوالی می‌خوابد، شما یکی از معدود والدین خوش‌شانس هستید. بیشتر کودکان دو ماهه هنوز در طول شب بیدار می‌شوند، هرچند بسیاری از آنها در این مرحله دوره‌های خواب و بیداری طولانی‌تری دارند. کودک شما احتمالاً دو تا چهار دورهٔ خواب طولانی و مجموعاً ۱۴ تا ۱۶ ساعت خواب در ۲۴ ساعت خواهد داشت. همچنین ممکن است کودک شب‌ زنده‌دار یا سحرخیز باشد و دوره‌های خواب او طولانی یا کوتاه باشد. الگوی خواب او احتمالاً در تمام دوران کودکی ثابت خواهد ماند.

یکی از مسائلی که ممکن است این روزها و هفته‌های پیش با آن روبه‌رو شده باشید، استفراغ یا ریفلاکس بی‌خطر و خفیف کودک است. در عارضهٔ ریفلاکس فیزیولوژیک، مواد غذایی و اسید از معده به مری بازمی‌گردد. بروز ریفلاکس برای همهٔ کودکان طبیعی است و آنها بعد از برخی وعده‌های تغذیه‌شان کمی شیر برمی‌گردانند. بسیاری از این موارد کوتاه است و باعث ناراحتی دیگری نمی‌شود. با این حال، اگر کودک شما در طول روز مقدار زیادی شیر بالا می‌آورد یا بیش از چند بار در روز استفراغ می‌کند، می‌تواند ناشی از عارضه‌ای به نام ریفلاکس پاتولوژیک باشد که بازگشت اسید معده به مری است. ریفلاکس ممکن است با کج‌خلقی طولانی‌مدت و درد هنگام شیر خوردن مرتبط باشد. در موارد شدید، کودکان مبتلا به این عارضه، تهوع و سرفه دارند یا اضافه وزن کافی ندارند. بنابراین لازم است هر گونه علائم همراه با ریفلاکس را با پزشک کودکتان در میان بگذارید.

نگه داشتن کودک در یک وضعیت نیمه‌عمودی، به گونه‌ای که سر او در حدود ۳۰ درجه بالاتر باشد، در طول تغذیه و بعد از آن، ممکن است مانع از بازگشت شیر از معده شود و حتی آروغ گرفتن مکرر می‌تواند علائم ریفلاکس را کاهش دهد. همچنین اگر کودک شما با شیر خشک تغذیه می‌شود، پزشک او ممکن است استفاده از شیر خشکی بر پایهٔ سویا یا شیر خشک ضدحساسیت را پیشنهاد کند. ممکن است به شما توصیه شود که تعداد وعده‌های تغذیه را بیشتر و حجم غذا را کمتر کنید تا معدهٔ کودک بیش از حد پر نشود.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط