هفتهٔ چهارم ماه دوازدهم بعد از زایمان

هفتهٔ چهارم ماه دوازدهم بعد از زایمان

با پایان این هفته، درست یک سال از روز زایمان شما گذشته است و کودک شما یک سالگی‌اش را تمام خواهد کرد. این هفته در واقع تولد کودک شماست. در این مطلب می‌توانید با مواردی از وضعیت هفتگی زندگی مادر و رشد کودک در هفتهٔ چهارم از ماه دوازدهم تولدش آشنا شوید.

زندگی و احساسات مادر

جشن یک سالگی کودکتان چقدر غیرممکن به نظر می‌رسد، اما این روز نزدیک است. بهتر است بدانید هرچه هم که جشن تولد را پرتجمل و مفصل برگزار کنید، کودک شما از کل موضوع کاملاً بی‌خبر خواهد بود. با این حال، نمی‌توان فرصت و هیجان پدر و مادر برای جشن گرفتن یک نقطهٔ عطف بزرگ زندگی کودکشان را انکار کرد. اما چند پیشنهاد برای جشن یک سالگی کودکتان می‌تواند به شکل زیر باشد:

برای انتخاب محل جشن سخت نگیرید: برای ساده بودن، جشن تولد را در خانه یا حیاط خانهٔ مادربزرگ کودکتان خود برگزار کنید. کودکتان آنجا راحت خواهد بود و شما برای آماده کردن تزیینات، مواد غذایی و پذیرایی کار راحت‌تری در پیش دارید و فقط چند کودک دیگر از بچه‌های نزدیکان را دعوت کنید.

جشن تولد را خانوادگی برگزار کنید: برای یک ناهار یا شام با حضور بستگان نزدیکتان برنامه‌ریزی کنید. کودک شما از دیدن چهره‌های آشنا و شاد لذت خواهد برد و اگر از مهمانی عکس بگیرید، او یادگاری‌هایی دائمی از همهٔ کسانی که او را دوست دارند خواهد داشت.

جشن تولد را بیرون برگزار کنید: یک پارک محلی یا زمین بازی را انتخاب کنید و یک پیک‌نیک خاص برپا کنید. تعدادی از دوستان و نزدیکانتان را هم برای شادتر شدن این جشن دعوت کنید.

جشن مشترک بگیرید: ببینید آیا از میان دوستان و آشنایان کسی می‌خواهد در حدود همان زمان تولد کودک شما تولد کودکش را جشن بگیرد؟ در آن صورت یک جشن مشترک برگزار کنید. اما بهتر است تعداد مهمانان خیلی زیاد نباشد تا محیط برای کودک اضطراب‌آور نشود.

خاطره‌های متفاوت بسازید: به عنوان مثال، یک لباس اندازهٔ بزرگسال را به کودک بپوشانید و از او عکس بگیرید. آن لباس را نگه دارید و هر سال در جشن تولد، آن را به کودک بپوشانید و عکس بگیرید و رشد کودک خود را در این عکس‌ها تماشا کنید.

از ایده‌ها و خلاقیت خودتان برای هرچه ساده‌تر کردن این جشن در سال‌های بعدی زندگی فرزندتان نیز استفاده کنید تا در عین سادگی بتوانید چیزی متفاوت برای کودکتان ایجاد کنید.

رشد و زندگی کودک

اگر کودک شما هنوز راه نمی‌رود، به احتمال زیاد به زودی اولین قدم‌های مستقل خود را بر خواهد داشت ولی اگر این طور نشد هم نگران نباشید. برخی کودکان در حوالی ۱۸ ماهگی شروع به راه رفتن می‌کنند. شما می‌توانید با ایستادن یا زانو زدن در مقابل او و پیش بردن دست‌های خود، کودک را تشویق به راه رفتن کنید یا دست‌هایش را نگه دارید و او را به سمت خود راه ببرید.

اگر کودک شما مثل بیشتر کودکان است، برای برداشتن اولین قدم‌های خود دست‌هایش را به دو طرف باز و از آرنج خم می‌کند. همچنین برای حفظ تعادل، پاهایش رو به بیرون است، شکمش را جلو می‌دهد و باسنش را نیز باز هم برای حفظ تعادل عقب خواهد داد. همین‌طور و مثل همیشه، مطمئن شوید که کودک شما محیط ایمنی در اختیار دارد که در آن به تمرین مهارت‌های جدید خود بپردازد. دستورالعمل‌های ایمن کردن خانه برای حضور کودک را رعایت کنید و هرگز کودک خود را بدون مراقبت رها نکنید.

اگر شما هم از مادرانی هستید که می‌خواهند به هر دلیلی در سن یک سالگی کودکشان را از شیر بگیرند، باید اطلاعاتی در مورد از شیر گرفتن کودکان داشته باشید و ناگهانی این کار را انجام ندهید. اگر شما هنوز به کودک شیر می‌دهید، تاریخ قطع شیردهی به شما و کودکتان ارتباط دارد. این یک تصمیم شخصی است که با توجه به شرایط خاص شما تعیین می‌شود. همچنین ممکن است برخی روزها از شیر گرفتن کودکتان خوشایند به نظر برسد و در روزهای دیگر، فکر اینکه این کار غیرقابل تحمل باشد. بسیاری از مادرانی که تا اینجا شیردهی را ادامه داده‌اند، در دورهٔ نوپایی یعنی تا پایان سال دوم زندگی کودک نیز به شیردهی ادامه می‌دهند.

اما چگونه باید کودک را از شیر بگیرید؟ برای این کار بهتر است مقالهٔ از شیر گرفتن کودک را مطالعه کنید تا چیزی را جا نیندازید و به شکل علمی و درست این کار را انجام دهید. اما به‌طورکلی، لازم است به تدریج تعداد وعده‌های شیردهی روزانه را کاهش دهید و به جای آن به کودک شیر خشک یا شیر گاو بدهید، البته درصورتی‌که پزشک کودکتان شیر گاو را مناسب بداند. اگر فرزندتان از شیشه شیر نمی‌خورد، می‌توانید با لیوان مخصوص کودکان به او شیر بدهید و خود را از دردسرِ از شیشه‌ گرفتن نیز نجات دهید. شما همچنین می‌توانید مدت زمان هر وعده تغذیه با شیر مادر را کوتاه کنید. از شیر گرفتن باید یک فرایند نسبتاً آسان باشد و نه آسیب‌زا. پیشنهادهای زیر را امتحان کنید و اگر به نظر می‌رسد کودک شما مقاومت می‌کند، می‌توانید کمی صبر کنید و بعد دوباره تلاش کنید:

  • گوش به زنگ نشانه‌های آمادگی کودک برای از شیر گرفتن باشید.
  • توجه مستقیم و زیادی به او نشان دهید که جایگزین صمیمیت شیردهی باشد.
  • اگر به نظر می‌رسد می‌خواهد از سینهٔ شما شیر بخورد، ذهنش را با چیزی منحرف کنید و ببینید که آیا توجهش به چیز دیگری جلب می‌شود یا از لیوان مخصوص کودک شیر می‌نوشد؟
  • از پدر کودکتان بخواهید هنگام بیدار شدن کودک در کنارش باشد، طوری که انتظار شیر خوردن در آن زمان را نداشته باشد.
  • اگر سینه‌های شما دچار ورم شد، از کمپرس سرد استفاده کنید و برای چند روز اول شیر خود را با دست بدوشید یا با یک شیردوش مناسب، شیرتان را پمپ کنید.
با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط