هفتهٔ دوم ماه دوازدهم بعد از زایمان

در طول این هفته شما وارد دومین هفته از دوازدهمین ماه پس از زایمانتان خواهید بود و به زودی کودک شما یک ساله خواهد شد. در این مطلب می‌توانید با مواردی از زندگی مادر و همچنین رشد کودک در هفتهٔ دوم از ماه دوازدهم تولدش اشنا شوید.

زندگی و احساسات مادر

غلبه بر عدم اطمینان و تردید یک راهکار اساسی است و تقریباً هر پدر و مادری گاهی در مورد کیفیت و مهارت فرزندپروری خود دلواپس و دچار تردید می‌شود. سعی کنید به غرایز خود اعتماد کنید، اما به یاد داشته باشید که بیشتر مهارت‌های شما و اطمینان به روشتان با تجربه و آموزش به دست می‌آید. همه گاهی اوقات اشتباه می‌کنند و به همین دلیل است که ما یاد می‌گیریم. همچنین وقتی در مورد چیزی مطمئن نیستید سؤال بپرسید یا در اینترنت و کتاب‌ها جست‌وجو کنید.

با گذشت زمان، اعتماد به نفس بیشتری در مورد توانایی خود برای تشخیص نیازهای کودک و چگونگی پاسخگویی به آنها خواهید داشت. احساس نگرانی ممکن است هرگز به طور کامل از بین نرود، اما حتی این هم بخشی از داستان مادر و پدر بودن است.

یک راه عالی برای کاهش نگرانی و اضطراب در مورد توانایی فرزندپروی خود، عضو شدن در یک گروه آنلاین یا شبکه‌های اجتماعی برای خواندن اطلاعات به‌روز در مورد مادران، پدران و کودکان است. بین آنها شما به احتمال زیاد کسانی را می‌بینید که تردیدها و نگرانی‌های مشابهی دارند. تنها شنیدن و دیدن اینکه دیگران هم ناشیانه رفتار کرده‌اند و چقدر نگران هستند می‌تواند برای شما مفید باشد و اگر به نظر می‌رسد همهٔ آنها والدین کاملی هستند، احتمالاً هنوز آنها را به اندازهٔ کافی نمی‌شناسید.

رشد و زندگی کودک

کودک شما احتمالاً از نگاه کردن به کتاب‌ها و ورق زدن صفحات آنها لذت می‌برد، هرچند گاهی نمی‌تواند صفحات را یکی‌یکی ورق بزند. یا کتاب‌های تصویری جذاب به او بدهید یا کتاب‌های مقوایی محکم و ارزان که انگشتان کوچک او بتواند نگه دارد.

برای ایجاد تنوع در زمان کتاب‌خوانی برای کودک و برای اینکه بفهمید چه چیزهایی برای او جذاب‌تر است، از یک کتابخانه یا بخش کودکان یک کتاب‌فروشی کمک بگیرید یا برخی کتاب‌ها را با کتاب‌های فرزندان دوستان خود تعویض کنید.

همچنین بد نیست اطلاعاتی در مورد بیماری‌های واگیردار کودکان مثل آبله‌مرغان کودکان به دست بیاورید. برخی از والدین می‌پرسند که آیا ممکن است کودک من آبله‌مرغان بگیرد؟ باید جواب داد بله، اگرچه بعید است. مراقب بروز دانه‌های قرمز در پوست کودک باشید، به ویژه اگر می‌دانید فرزند شما نزدیک کودک دیگری که آبله‌مرغان داشته قرار گرفته است. پس از قرار گرفتن در معرض ویروس، ۱۰ تا ۲۱ روز طول می‌کشد تا علائم ظاهر شوند.

شما جوش‌های کوچک قرمز و خارش‌داری را خواهید دید که به تاول‌های پر از مایعی تبدیل شده‌اند و پس از آن به پوسته‌های قهوه‌ای خشکی تبدیل خواهند شد. این ضایعات ابتدا روی تنه و پوست سر و سپس در صورت، دست‌ها و پاها ظاهر خواهند شد. همچنین کودک ممکن است فوق‌العاده خسته به نظر برسد، چندان گرسنه نباشد و تبی با درجهٔ پایین داشته باشد.

برای درمان کودک می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید، هرچند اگر کودک شما از جهات دیگر سالم است، این بیماری دورهٔ خود را در هر صورت طی خواهد کرد. برای جلوگیری از عفونت و ماندن جای جوش‌ها، ناخن‌های کودک را کوتاه کنید و نگذارید جوش‌ها را بخاراند یا بکند. برخی والدین دستکش‌های پنبه‌ای به دست کودک می‌کنند. می‌توانید با شستن کودک با آب سرد و جوش شیرین یا بلغور جو و استفاده از لوسیون کالامین پس از شست‌وشو، خارش را کاهش دهید.

اگر به نظر می‌رسد علائم کودک بدتر از انتظار شما شده است، مثلاً زخم‌های زیاد یا آبله زدن در داخل دهان و چشم‌ها، اگر کودک شما برای چند روز تب دارد یا اگر پوست او متورم، حساس یا خیلی قرمز است، به پزشک کودک خود اطلاع دهید. همچنین اگر سیستم ایمنی بدن کودک شما ضعیف است و فکر می‌کنید آبله‌مرغان گرفته یا در معرض آن قرار گرفته است نیز فوراً با پزشک تماس بگیرید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید