هفتهٔ دوم ماه دهم بعد از زایمان

در طول این هفته، شما وارد دومین هفته از ماه دهم پس از زایمان خود شده‌اید. در این مطلب می‌توانید با وضعیت هفتگی زندگی مادر در هفتهٔ دوم از ماه دهم بعد از زایمانش و رشد کودک در هفته دوم از ماه دهم تولد آشنا شوید.

زندگی و احساسات مادر

شیوه‌های فرزندپروری والدین با یکدیگر متفاوت است. در مورد بزرگ کردن کودکان، شیوهٔ هر کس و اولویت‌های او کمی متفاوت از دیگران است. با این حال، وقتی می‌بینید دیگر والدین کاری را انجام می‌دهند که شما هرگز انجام نمی‌دهید ممکن است نتوانید از اظهار نظر خودداری کنید.

به یاد داشته باشید که شیوه‌ها‌ی فرزندپروری بسیار شخصی هستند و آنچه برای شما مناسب است شاید برای دیگری مناسب نباشد. همچنین به یاد بیاورید که چه احساسی به شما دست می‌دهد وقتی غریبه‌ها از شما انتقاد می‌کنند و برای مثال از شما می‌خواهند یک کلاه به کودک بپوشانید یا بستگان شما با روش خواباندن یا تغذیهٔ کودک توسط شما مخالفت می‌کنند. همچنین از خودتان بپرسید آیا چیزی که شما را ناراحت کرده است، ارزش مطرح کردن دارد یا خیر. در اغلب موارد، روش یا راه‌حل صحیحی وجود ندارد، بلكه راه‌حل‌هایی وجود دارد كه هر كدام در شرایطی خاصی مناسب‌تر هستند.

گاهی اوقات بهترین کار، به‌ ویژه در ارتباط با یک دوست این است که توافق کنید شما با هم اختلاف‌نظر دارید. سعی کنید از صحبت در مورد موضوعات بحث‌برانگیز خودداری کنید و به جای آن روی ویژگی‌ها و علایق مشترکی تمرکز کنید که شما را با هم دوست کرده است. از سوی دیگر، اگر شیوهٔ تربیتی آن دوست روی کودک شما تأثیر می‌گذارد، برای مثال، اگر کودک او بارها و بارها کودک شما را می‌زند و گاز می‌گیرد و دوستتان آن را نادیده می‌گیرد، در آن صورت باید در مورد آن صحبت کنید.

همچنین اگر احساس می‌کنید کاری که دوستتان انجام می‌دهد برای کودکش خطرناک است، بد نیست با او صحبت کنید. شاید او اطلاعاتی را که شما دارید ندارد و ممکن است از خطرات آن کار بی‌اطلاع باشد. در مورد نگرانی خود صادقانه و روشن صحبت و تأکید کنید که به این دلیل موضوع را مطرح می‌کنید که می‌خواهید دوستان خوبی برای هم باقی بمانید. اگر او توجهی نشان نداد، بهتر است تصمیم بگیرید که چه کاری برای شما و کودکتان بهتر است.

همچنین شما می‌توانید اطلاعاتی در رابطه با پرهیز از مقایسهٔ خود با دیگر مادرها یا فرزندتان با دیگر کودکان به دست بیاورید تا بتوانید به خانوادهٔ خود را بهتر مدیریت کنید.

رشد و زندگی کودک

در این مرحله و هفته، کودک شما به تدریج اطلاعات جزئی‌تری را در خاطرش نگه می‌دارد، مثلاً اینکه اسباب‌بازی‌هایش کجای خانه هستند. او همچنین قادر خواهد بود کارهایی را که در یک هفتهٔ قبل دیده است تقلید کند. این مهارت‌ها نشان می‌دهد که کودک حافظهٔ نزدیک یا کوتاه‌مدت دارد یعنی می‌تواند برخی از جزئیات یک تجربهٔ خاص را برای یک زمان کوتاه به خاطر بسپارد. اما هنوز هم قادر نیست بسیاری از تجارب خود را به یاد بیاورد. حافظهٔ خودآگاه و درازمدت از وقایع خاص تا دو یا سه سالگی کودک توسعه نمی‌یابد، یعنی زمانی که کودک واقعاً می‌تواند صحبت کند.

همچنین اگر شیردهی می‌کنید ممکن است متوجه شوید که کودک شما هر بار فقط چند ثانیه سینهٔ شما را می‌گیرد. او ممکن است بی‌توجه باشد یا در حین شیر خوردن به راحتی حواسش پرت شود. با این حال، تعجب نکنید اگر تمایل کودک به شیر خوردن پس از مدتی دوباره بازگشت، زیرا تغییرات رشدی گاهی اوقات علاقهٔ کودک به شیر خوردن را به طور موقت کاهش می‌دهد.

اما اگر به نظر می‌رسد که کودکتان در این ماه یا ماه‌های بعدی به دلیل خوردن غذاهای کمکی متنوع، آمادهٔ از شیر گرفته‌شدن است، لازم است ابتدا از همه چیز مطمئن شوید و ناگهانی کودک را از شیر نگیرید. برای از شیر گرفتن تدریجی کودکان شیرخوار می‌توانید آرام و کم‌کم شروع کنید. برای انجام این کار، ابتدا و با رعایت فواصل زمانی معین که پزشک کودکتان مشخص کرده است شیردهی در دل شب را حذف کنید. در مرحلهٔ بعدی شیردهی در میانهٔ روز را از مراحل شیردهی کم کنید و بعد از آن شیردهی در صبح و آخرین مرحله قطع شیردهی قبل از خواب شب کودک است. برای آگاهی بهتر لازم است نظر پزشکتان را نیز در این مورد جویا شوید، زیرا در هر صورت کودکان با یکدیگر فرق دارند و با احتمال کمی ممکن است این روش در مورد کودک شما جوابگو نباشد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید