غذاهای کمکی کمی جذاب‌تر برای کودکان شیرخوار

غذاهای کمکی کمی جذاب‌تر برای کودکان شیرخوار

سرلاک‌ها، پورۀ موز و هویج له‌شده کاملاً غذاهای خوبی است، اما کودکان می‌توانند از طیف بسیار وسیع‌تری از طعم‌ها لذت ببرند و لازم نیست غذای کودک حتماً بدون طعم و مزه تهیه شود تا سالم باشد و تجربۀ خوردن غذاهای سالم مختلف ممکن است آنها را از علاقه پیدا کردن به غذاهایی که برای آنها مفید نیست در امان نگه دارد. این را هم بدانید که حتی اگر خود شما این غذاها را دوست ندارید، بد نیست اگر کودکتان را به خوردن غذاهای مفید عادت دهید. در این مطلب می‌توانید با برخی از این غذاهای جالب و متفاوت برای کودکان شیرخوار آشنا شوید.

گوشت قیمه

گوشت قیمه غذایی ایده‌آل برای کودک است. تهیۀ آن آسان است و شما می‌توانید آنها را در خورش‌های زیادی بپزید و به کودکتان بدهید. همچنین مطابق توانایی جویدن و بلعیدن کودکتان می‌توانید انواع گوشت‌ را اول به صورت له‌شده به او بدهید و سپس با بزرگ‌تر شدنش و پیدا کردن توانایی بیشتر، آن را تکه‌تکه کنید.

میوه‌های ترش

با اینکه ممکن است عجیب باشد اما بسیاری از کودکان مواد غذایی ترش را دوست دارند. بد نیست اگر پورۀ گیلاس کمی ترش یا آلبالو را پس از درآوردن هسته‌ها امتحان کنید و برای کودکان بزرگ‌تر می‌توانید گیلاس‌های بدون هسته را به جای پوره کردن فقط تکه‌تکه کنید. اما یادتان باشد هرگز این میوه‌ها را درسته به کودک ندهید. همچنین می‌توانید آلوهای کمی ترش را امتحان کنید و آنها را ساده یا در کنار میوه‌های دیگر به کودکتان بدهید.

فلفل

کودکان در برخی کشورها به دلیل ذائقهٔ غذایی در فرهنگشان غذاهای تند می‌خورند و از آن لذت می‌برند. اما اگر شما به خوردن این غذاها عادت ندارید، می‌توانید از انواع ملایم‌تر فلفلی که در غذای خودتان می‌ریزید استفاده کنید، زیرا انواع خیلی تند فلفل می‌تواند باعث تحریک پوست و دهان کودک شود.

سبزیجات با برگ سبز

لوبیا سبز و سیب‌زمینی غذای ایده‌آل کودک به حساب می‌آید، اما مثلاً گل کلم شلغم ممکن است زیاد محبوب نباشد، اگر دیدید کودک شما هم آنها را دوست ندارد، بهتر است مصرف آنها از یک سالگی کودک شروع کنید و کودک را مجبور به خوردن هیچ غذایی نکنید. اما یک اشتباه است که سبزیجات سبزبرگ شامل اسفناج، کلم، کلم‌بروکلی و کاهو را که سرشار از مواد مغذی مهم است، تنها به این دلیل که غذای معمول کودک نیست از غذای آنها حذف کنید. بد نیست امتحان کنید، شاید کودکتان از آنها خوشش بیاید و خیلی راحت آنها را بخورد.

ماهی

در گذشته ماهی را به دلیل ریسک ایجاد آلرژی برای کودکان مناسب نمی‌دانستند، اما امروزه نظر کارشناسان در این مورد تغییر کرده است و در واقع هیچ مدرک معتبری وجود ندارد که ثابت کند ندادن ماهی و دیگرمواد غذایی آلرژی‌زا در سال اول زندگی کودک، از ایجاد آلرژی در او جلوگیری می‌کند.

تا زمانی که کودکتان علائم آلرژی مثل اگزما به غذا یا هر چیز دیگری را نشان ندهد، دادن این غذاها به کودکان شش ماهه و بالاتر ایرادی ندارد. اگر کودکتان یک سابقۀ خانوادگی قوی از آسم یا آلرژی دارد، باز هم ممکن است خوردن غذاهای آلرژی‌زا برایش ایرادی نداشته باشد اما ابتدا لازم است حتماً این مورد را با پزشک کودکتان مشورت کنید.

ماهی سالمون نیز منبعی عالی از یک اسید چرب امگا۳ یعنی DHA است. می‌توانید این ماهی را با کمی شوید یا گشنیز تازه یا خشک‌شده بپزید و برای این کار، شوید یا گشنیز را با نصف لیوان آب یا شیر بجوشانید، ۱۲۰ گرم سالمون بدون پوست و استخوان را به آن اضافه کنید و شعله را کم کنید، سپس بگذارید سه تا چهار دقیقه بماند تا نرم شود. بعد ماهی را تکه‌تکه کنید یا آن را با یک تا دو قاشق از مایع همین غذا که در قابلمه باقی مانده است پوره کنید.

غلات کامل

غلات کامل مثل ارزن، کودکتان را با دنیای جدیدی از غذاها که برای رشد دهانی مهم است آشنا می‌کند. بافت متنوع غلات مختلف به کودکان کمک می‌کند یاد بگیرند از دهان و زبانشان استفاده کنند که آن هم می‌تواند واقعاً به مهارت‌های گفتاری آنها کمک کند. بسیاری از غلات وقتی با چیزی مخلوط می‌شود طعم بهتری می‌دهد، بنابراین اگر دستور پخت یک غذا حاوی چاشنی‌هاست، فکر نکنید که باید آن را برای کودک بی‌مزه و ساده درست کنید. کمی پیاز خردشده می‌تواند دانۀ گندم یا بلغور را به یک میان‌وعدۀ محبوب کودکتان تبدیل کند.

همچنین درست است که توصیۀ قدیمی دربارۀ منتظر ماندن تا سن یک سالگی یا بعد از آن برای معرفی مواد غذایی آلرژی‌زا امروزه در مورد بیشتر کودکان دیگر صدق نمی‌کند، اما بهتر است غذاهای جدید را به تدریج معرفی کنید، یعنی هر بار یک مادۀ غذایی جدید به کودک بدهید و برای معرفی غذای بعدی حداقل یک روز منتظر بمانید. در آن صورت اگر واکنش آلرژیکی وجود داشته باشد،‌ شما می‌توانید متوجه شوید چه غذایی بوده است.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط